حامد علی مشکوه، شهروند سنی مذهب به حبس محکوم شد

حامد علی مشکوه، شهروند سنی مذهبی اهل ارومیه توسط دادگاه انقلاب به تحمل ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حامد علی مشکوه، شهروند سنی مذهبی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رجبی به تحمل ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

شعبه مذکور این شهروند اهل تسن را از بابت اتهام «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۱۵ سال حبس تعزیری، به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» به ۱۰ سال و همچنین از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال و در مجموع به تحمل ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

حکم صادره، امروز یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، در دادگاه به این شهروند ابلاغ شده است.

در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال زندان در خصوص آقای مشکوه قابل اجرا خواهد بود.

حامد علی مشکوه، شهروند ترک و از فعالان اهل سنت ساکن ارومیه روز شنبه چهارم مردادماه ۱۳۹۹، به‌ دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.

این فعال مذهبی پس از بازداشت جهت انجام امور بازجویی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.

او پس از حدود چهار ماه نگهداری در بازداشتگاه روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

حامد علی مشکوه، متولد سال ۱۳۶۳ و از شهروندان تُرک ساکن ارومیه است.

گفته شده بود یکی از اتهام های وارده به آقای مشکوه «توهین و تکفیر قاسم سلیمانی» عنوان شده است.

بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در روز ۱۳ دی‌ ماه ۱۳۹۸ همراه برخی از نیروهای حشد الشعبی در عراق، بسیاری از روزنامه‌نگاران و کنشگران در ایران بابت این اتهام احضار و بازداشت شدند.

در ۱۶ دی ‌ماه ۱۳۹۸، حسین رزاز زاده، دادستان عمومی و انقلاب شهرضا در استان اصفهان، از بازداشت چهار شهروند در این شهرستان تحت عنوان «هتاکان به مقام قاسم سلیمانی» خبر داده بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفته بود «توهین به قاسم سلیمانی» مصداق اتهاماتی چون «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات» بوده و با متهمان مطابق آن برخورد خواهد شد.

اتهامی که ممکن است با استناد به ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی منجر به صدور احکام زندان از یک تا پنج‌ سال شود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید