انتقال اسماعیل عبدی به بند هشت زندان اوین

«اسماعیل عبدی»، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران صبح روز جاری دوشنبه ۲۶ مردادماه پس ازگذشت ۵۳ روز بازداشت به بند هشت زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،«اسماعیل عبدی» روز یکشنبه ۳۱ خرداد ماه۱۳۹۴، زمانی که از مرز جلفا راهی کشور ارمنستان بود، اجازه عبور از گیت را نیافت و ممنوع‌الخروج شد.
وی پس از ممنوع‌الخروج شدنش از کشور، روز چهارشنبه ۳ تیرماه، برای پیگیری موضوع به معاونت قضایی دادستانی کل کشور رفت، در معاونت قضایی نامه‌ای به شماره ۹۰۰۱/۱۷۳/۲۴۰ مورخه ۱۳۹۴/۳/۶ از طرف دادسرای زندان اوین به وی تحویل داده شد و از وی خواستند که به اوین مراجعه کند. با مشورت «پیمان حاج محمود عطار»، وکیل کانون صنفی معلمان ایران، قرار شد که وی در روز شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ به دادسرای اوین مراجعه کند. به گفته‌ی عطار براساس قانون، ۷۲ ساعت پس از ابلاغ نامه فرصت مراجعه وجود داشت.”
این دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران در روز شنبه ۶ تیر ماه، پس از مراجعه به دادسرای اوین جهت پیگیری علت ممنوع‌الخروجی پس از گذشت ساعت‌ها بازجویی بازداشت وبه بند ۲ الف سپاه منتقل و تحت بازجویی قرار گرفت.
بازداشت وی در صورتی انجام گرفت که بیش از ۷۰ نفر از دوستان و همکاران وی در مقابل دادسرای اوین منتظر بازگشتش بودند.
«اسماعیل عبدی»، صبح روز جاری دوشنبه ۲۶ مردادماه پس ازگذشت ۵۳ روز بازداشت به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
اندرزگاه هشت در کنار بندهای ۲۴۰ و ۲۴۱ که متعلق به وزارت اطلاعات و حفاظت قوه قضاییه هستند، قرار دارد و در کنار آن، اندرزگاه ۷ قرار دارد که تقریبا از نظر ارتفاع بالاترین اندرزگاه در اوین است و چشم انداز بخشی از کوهستان اوین- درکه در هواخوری آن دیده می شود.
این اندرزگاه شامل ۴ سالن (سالن ۷، ۸، ۹ و ۱۰) در ۴ طبقه است که مجموعا حدود ۹۰۰ نفر زندانی (یا در ادبیات رسمی: مددجو) در این ۴ طبقه به سر می برند.
اندرزگاه هشت یکی از بدترین بندهای زندان اوین نام گرفته است و بر خلاف اصل تفکیک جرائم تعداد بی شماری از زندانیان سیاسی و امنیتی بدون داشتن امکانات و شرایط بهداشتی به همراه زندانیان غیرسیاسی نگهداری می شوند.
تعداد زیادی از زندانیان اندرزگاه ۸ متهمان یا محکومان جرایم مالی هستند. محکومان جرایم چک، مهریه، کلاهبرداری، جرایم مربوط به املاک و معاملات مسکن و … بخش عمده ای از ساکنان اندرزگاه ۸ را تشکیل می دهند.
همچنین تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ و اغلب زندانیانی که پس از انتخابات ۱۳۹۲ بازداشت شده اندبه این بند منتقل شده اند.
پیش تر تارنمای کلمه در گزارشی نوشت”در اندرزگاه ۸ حدود ۱۸۰ زندانی خارجی اقامت دارند. اغلب آنها از سیاه پوستان آفریقایی هستند که به دلیل ارتکاب جرایمی همچون دلارهای تقلبی، دزدی دریایی (به خصوص دزدان سومالیایی و موریتانیایی) و مواد مخدر در حبس به سر می برند. بسیاری از آنها تبعه کشورهای فقیر آفریقایی هستند که کشورشان فاقد سفارت و خدمات کنسولی در ایران است و عملا از پشتیبانی کشورهای خود محروم هستند. اغلب به زبان فارسی آشنایی ندارند و در مراحل تحقیق در آگاهی و کلانتری و بازپرسی به دلیل نداشتن مترجم آشنا به زبان انگلیسی و یا فرانسه خودشان نمی دانند به چه اتهامی بازداشت شده اند و به ایشان تفهیم اتهامی صورت نگرفته است، فاقد وکیل هستند و عملا توانایی دفاع از حقوق خودشان را ندارند”.
بنا به گزارش به دست آمده مدیریت اندرزگاه ۸ نیز از آنها بیگاری می کشد و کارهای سخت و طاقت فرسا مثل حمل زباله، حمل و نقل دیگ های بسیار سنگین غذا به طبقات بدون استفاده از آسانسور و نظافت راهروها و حیاط اندرزگاه در قبال مبلغ بسیار ناچیزی بر دوش آنها گذاشته می شود.

اعتراضات مکرر زندانیان و خانواده ها نیز تا کنون راه به جایی نبرده است

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید