پرونده زهرا محمدی، فعال مدنی کُرد به دیوان عالی کشور ارجاع شد

پرونده زهرا (زارا) محمدی، مدرس زبان کُردی جهت انجام بازبینی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرونده زهرا (زارا) محمدی، مدرس زبان کُردی که از سوی  دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود جهت انجام بازبینی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست حسین سعیدی پیشتر این فعال مدنی کُرد را به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۹، حکم ۱۰ سال زندان زهرا (زارا) محمدی، فعال مدنی و از اعضای انجمن نوژین به جوانمرد عبداللهی وکیل مدافع او ابلاغ شد.

زهرا (زارا) محمدی، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست حسین سعیدی از بابت اتهام «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» محاکمه شده بود.

شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ریاست قاضی مصطفی طیاری حکم صادره در دادگاه بدوی علیه این فعال مدنی را به ۵ سال حبس تعزیری کاهش داد.

زهرا (زارا) محمدی، ۲۹ ساله مدرس زبان کُردی دوم خردادماه ۱۳۹۹، به همراه دو تن دیگر از اعضای انجمن نوژین به نام‌های ادریس منبری و ریبوار منبری در منزل پدری خود در سنندج و در هنگام صرف ناهار «توأم با خشونت فیزیکی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این فعال مدنی کُرد جهت انجام امور بازجویی  و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌بود.

روز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸، این فعال مدنی پس از حدود ۶ ماه بازداشت، با سپردن وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

مریم (مایا) محمدی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده خواهرش زهرا محمدی به کمپین گفته‌بود: «در شعبه دوم بازپرسی دادسرای سنندج اتهام تبلیغ علیه نظام به زهرا تفهیم و برای آزادی موقت خواهرم وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی صادرشده است. اما پس از ارجاع پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسین سعیدی به دلیل نقص در پرونده دوباره پرونده وی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای سنندج ارجاع و در بازپرسی مجدد به زهرا دو اتهام دیگر نیز تفهیم شده است.»

لازم به توضیح است که در ابتدای بازداشت خانم محمدی و همزمان با آزادی ادریس منبری و ریبوار منبری برای آزادی ایشان نیز توسط شعبه دوم دادسرای انقلاب سنندج وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر می‌شود، اما به دلیل فشار نهادهای امنیتی پس از تأمین وثیقه از سوی خانواده بازپرس شاه گلدی از دریافت وثیقه سر باز زده و قرار وثیقه را به بازداشت موقت تبدیل کرده‌بود.

دو تن دیگر از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به نام های ادریس منبری و ریبوار منبری که توسط نیروهای امنیتی در سنندج،  همزمان با بازداشت خانم محمدی به صورتی مشابه و در منزل خود بازداشت شده بودند، روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، با تامین قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

عفو بین‌الملل  پیش تر در بیانیه‌ای خواستار آزادی این فعال مدنی شده‌بود.

همچنین شورای سازمان‌های مردم‌ نهاد کردستان نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قیدوشرط خانم محمدی شده بود.

خانم محمدی کارشناس ارشد ژئوپلتیک از دانشگاه بیرجند، از سال ۱۳۹۰ به عضویت انجمن «نوژین» در آمد و از اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی-اجتماعی نیز بوده است، این انجمن تاکنون در مناطق کردنشین ایران فعالیت‌های مدنی و فرهنگی مستمری نظیر تلاش برای حفظ محیط‌زیست، فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست، تبلیغ فرهنگ کُردی و برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای آموزش ادبیات ،رسم‌الخط کُردی و همچنین مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این مناطق داشته‌ است.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید