گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد.

این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ تا روزپنجشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، کانون نویسندگان ایران گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ تا روزپنجشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازجمله؛ هشدار نویسندگان، شاعران و اهالی قلم و فرهنگ نسبت به وضعیت خطرناک بکتاش آبتین روزناه نگار زندانی، آزادی جعفر عظیم‌زاده فعال کارگری، ضرب و شتم یوسف کاری توسط ماموران گارد زندان اردبیل، محکومیت ممجدد گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی، انتقال امیرسالار داودی، وکیل دادگستری از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج، ارجاع پرونده‌ زهرا (زارا) محمدی مدرس زبان کُردی به دیوان عالی کشور، محکومیت مهدی سهرابی خبرنگاربه احکام حبس و مجازات تکمیلی و … پرداخت.

متن کامل گزارش کانون نویسندگان ایران از روز جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ تا روزپنجشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰، به این شرح است:

جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰

– جمعی از نویسندگان، شاعران و اهالی قلم و فرهنگ در نامه‌ای خطاب به مقامات قضایی و جزایی کشور که در این روز منتشر شد، با هشدار نسبت به وضعیت خطرناک بکتاش آبتین که به بیماری کرونا مبتلا شده، خواهان آزادی فوری او، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان و فعالان فرهنگی دربند شدند.

شنبه ۲۱ فروردین

– جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری با پایان دوران محکومیت هفت ساله‌ی خود در این روز از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

– راحله احمدی، مادر صبا کرد‌افشاری از معترضان به حجاب اجباری که از ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹، با تودیع قرار وثیقه به مرخصی درمانی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی و به دنبال مخالفت مسئولان با درخواست تمدید مرخصی وی جهت درمان، در این روز به زندان اوین بازگشت.

– صبا کردافشاری، از معترضان به حجاب اجباری، در این روز با پایان ایام مرخصی به زندان قرچک ورامین بازگشت.

یکشنبه ۲۲ فروردین

– جمعی از زندانیان بند ۸ زندان اوین در این روز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به شروع موج چهارم کرونا و ابتلای چند تن از زندانیان این بند به این بیماری و همچنین بازگرداندن اجباری بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، به بند ۸ را با وجود ابتلای او به کرونا، خواستار “اعطای فوری و عاجل مرخصی ویژه‌ی کرونا” به زندانیان شدند.

– دراین روز خبر رسید که میثم بهرام‌آبادی، زندانی سیاسی سابق، به دلیل ضرب و شتم از ناحیه‌ی سر در زمان بازجویی، دچار مشکل بینایی و آسیب به قرنیه چشم شده است. بهرام آبادی اسفند ۹۸ توسط شعبه ۱ دادسرای اوین از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه‌نظام جمهوری اسلامی از طریق شعارنویسی خیابانی به صورت مکرر» مورد تفهیم اتهام گرفت و قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی برای او صادر شد.

– یوسف کاری که به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “عضویت در گروه به اصطلاح مدنی قومی از طریق شرکت مستمر در جلسات آنها به قصد بر هم زدن امنیت ملی” دوران محکومیت خود را در زندان اردبیل می‌گذراند، دراین روز توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن از بند خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دوشنبه ۲۳ فروردین

– گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان آمل، که پیشتر نیز به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان، همزمان با پایان ۳ سال حبس به ۲۵ ماه حبس محکوم شد که اکنون در حال تحمل آن است، مجدداً از بابت پرونده‌ی جدیدی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در ایام حبس در زندان قرچک ورامین علیه او گشوده شده بود، توسط دادگاه انقلاب تهران به صورت غیابی به ۱ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

– در این روز محمد رسول‌اف، نویسنده و کارگردان سینما، خبر داد که آن دسته از کارگردانان و فیلمسازانی که امضای خود را پای بیانیه‌ی انتقادی علیه سند همکاری ۲۵ ساله‌ی ایران و چین گذاشته‌اند، تهدید به بازداشت شده‌اند.

– کوروش جلیل، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبر» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به پرداخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده، جهت اجرای حکم جزای نقدی در این روز به اجرای احکام دادگاه انقلاب یاسوج احضار شد.

سه شنبه ۲۴ فروردین

– در این روز خبر رسید که بتول امینی ده‌یادگاری، معلم ساکن مشهد از ۱۶ فروردین توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

– زینال تنهایی، از فعالین محلی آذربایجان، در این روز به اتهام «نشر اکاذیب» در دادگستری تبریز به پرداخت پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.

– بیش از ده هزار تن از اهالی ادبیات، هنر و روزنامه‌نگاری کشور با امضای نامه‌ای ضمن اعتراض به وضعیت اسماعیل عبدی، معلم زندانی، درخواست اعاده دادرسی برای اسماعیل عبدی را مطرح کرده‌اند.

– عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی که هفته‌ی نخست فروردین‌ماه امسال از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده بود، در این روز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در ارتباط با یک بیانیه و «توهین به رهبر» و «اخلال در نظم عمومی» به بهانه‌ی سر دادن شعار در زندان اوین در دادسرای اوین حاضر و تفهیم اتهام شد.

– امیرسالار داودی، وکیل دادگستری که سومین سال بدون مرخصی از دوران سی ساله‌ی محکومیت خود را سپری می‌کند، در این روز به دلایل نامعلومی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

چهارشنبه ۲۵ فروردین

– در این روز خبر رسید که درخواست اعاده‌ی دادرسی پرونده‌ی امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج در دیوان عالی کشور پذیرفته شده و پرونده‌ی وی جهت رسیدگی مجدداً به شعبه‌ی هم عرض ارسال خواهد شد.

– آیدین مرادخانی، از اعضای سازمان پژوهشگران کشور که ۵ فروردین‌ماه بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار کفالت به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه آزاد شد.

پنجشنبه ۲۶ فروردین

– انجمن اسلامی دانشجوبان دانشگاه صنعتی شریف، در سالگرد بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی بازداشتی این دانشگاه، با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه در این روز، خواهان آزادی آنان تا زمان برگزاری دادگاه شد.

– پرونده‌ی زهرا (زارا) محمدی، مدرس زبان کُردی که از سوی دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در این روز جهت انجام بازبینی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

– مهدی سهرابی، خبرنگار پایگاه خبری «صدای زنجان» به دلیل شکایت یکی از اعضای شورای شهر زنجان و به دنبال شفاف‌سازی این خبرنگار در خصوص عملکرد شوراهای شهر و شهرداری‌ها، با رای دادگاه تجدید نظر استان زنجان به ۱۳ ماه و ۱۷ روز حبس تعلیقی و پرداخت دو میلیون تومان جزای نقدی و به عنوان مجازت تکمیلی به یک سال ممنوعیت از فعالیت در حرفه‌ی خبرنگاری و عذرخواهی در یکی از جراید محلی محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید