افشین سهراب زاده، پناهجوی ایرانی از کمپ دیپورت آزاد شد

افشین سهراب‌زاده، زندانی سیاسی سابق و پناهجوی کُرد ایرانی از کمپ دیپورت واقع در شهر مولا در ترکیه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، افشین سهراب زاده، زندانی سیاسی سابق و پناهجوی کُرد کە در کمپ شهر مولا در ترکیه تحت بازداشت و در معرض خطر جدی دیپورت به ایران قرار داشت، عصرگاه امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، از بازداشت آزاد شده است.

این پناهجوی ایرانی، روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰،  در پی مراجعه به ادارە مهاجرت شهر اسکیشهر برای دریافت برگە خروج از شهر برای دیدار با یکی از دوستانش بازداشت شده بود.

آقای سهراب زاده از سوی نیروهای امنیتی ترکیه به «اقدام علیه امنیت ملی ترکیه» متهم شده و در معرض خطر جدی دیپورت قرار داشت.

بازداشت افشین سهراب زادە در حالی صورت گرفته بود که او از سال ۱۳۹۶ قبولی سازمان ملل را دریافت کرد و به صورت رسمی پناهندە سازمان ملل در ترکیە شد.

افشین سهراب‌زاده، شهروند کُرد اهل شهرستان کامیاران در استان کُردستان، سال ۱۳۸۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.

در حالی که آقای سهراب زاده ۱۷ سال سن داشت از سوی دادگاه انقلاب سنندج به حکم اعدام محکوم شد.

به دلیل زیر سن قانونی بودن افشین سهراب زاده حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر به ۲۵ سال زندان در تبعید کاهش یافت.

افشین سهراب زاده در زمان بازداشت و زندان تحت شکنجه های شدید بوده به گونه ای که در اثر این شکنجه ها در زندان به مشکلات حاد گوارشی و سرطان روده مبتلا شدە بود.

به دلیل وضعیت وخیم جسمانی و تلاش رسانه ها و سازمان های حقوق بشری آقای سهراب زاده در حالی کە هفتمین سال دوران محکومیت حبس را در زندان پشت سر گذاشته بود، با تودیع قرار وثیقه سنگین به مرخصی پزشکی اعزام شد.

افشین سهراب زاده در ایام مرخصی به ترکیه رفته و در همان کشور درخواست پناهندگی داده و از سال ۱۳۹۶ قبولی سازمان ملل را دریافت کرد و به صورت رسمی پناهندە سازمان ملل در ترکیە شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید