گزارشی از آخرین وضعیت، درخواست اعاده دادرسی مسعود مصاحب، زندانی دوتابعیتی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

درخواست اعاده دادرسی مسعود مصاحب، زندانی دوتابعیتی ایرانی-اتریشی محبوس در زندان اوین از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی پرونده مسعود مصاحب،‌ شهروند دوتابعیتی ایرانی-اتریشی را پذیرفته و پرونده او پس از ارجاع به شعبه هم عرض مجددا رسیدگی خواهد شد.

مسعود مصاحب، طی سفری به ایران در بهمن ماه ۱۳۹۷، بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر برده است.

قوه قضائیه اتهام انتسابی علیه این زندانی دوتابعیتی را «جاسوسی برای آلمان و اسرائیل» عنوان کرده بود..

این شهروند دوتابعیتی ایرانی-اتریشی به اتهام «جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده و دوران محکومیت را در زندان اوین می گذراند.

آقای مصاحب، ۷۳ ساله به ‌بیماری های نارسایی قلبی و دیابت مبتلا بوده و نگهداری وی در زندان به دلیل کهولت سن  و شیوع ویروس کرونا در زندانها می تواند وی را با خطر جدی مرگ مواجه کند.

پیشتر سازمان عفو بین الملل در خصوص وضعیت جسمانی نامناسب مسعود مصاحب زندانی دو تابعیتی اتریشی- ایرانی و احتمال ابتلای وی به بیماری کرونا هشدار داده بود.

این سازمان بین المللی روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹، با انتشار فراخوان اقدام فوری، ضمن اشاره به کهولت سن و وضعیت جسمانی نامناسب مسعود مصاحب و همچنین ریسک بالای ابتلا به کرونا در خصوص وی خواستار لغو حکم حبس و آزادی بدون قید و شرط این زندانی دو تابعیتی شد.

پیشتر نیز گروهی از کارشناسان ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز جمعه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مقامات ایرانی خواستار آزادی فوری زندانیان عقیدتی و زندانیان دو تابعیتی از زندانهای ایران شده بودند.

این کارشناسان با اشاره به اسامی چند تن از زندانیان عقیدتی و دوتابعیتی، هشدار داده‌ بودند که آقای طاهباز و آقای مصاحب بیش از ۶۰ سال سن دارند و به دلیل کهولت سن، سلامت و جان‌شان در معرض خطر جدی قرار دارد و این دو نفر و همین طور نرگس محمدی، آرش صادقی، کامران قادری و احمدرضا جلالی با وجود مشکلات و بیماری‌های جسمی در صورت ابتلا به ویروس کرونا، سلامتی‌شان با تهدیدات جدی مواجه خواهد شد.

نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید