هیراد پیربداقی جهت تحمل حبس بازداشت و روانه زندان اوین شد

هیراد پیربداقی، فعال کارگری در پی حضور در اداره پلیس امنیت گیشا بازداشت و جهت تحمل دوران حبس روانه زندان اوین شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هیراد پیربداقی، فعال کارگری که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در اداره پلیس امنیت گیشا بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت حبس به زندان اوین منتقل شده است.

آقای پیربداقی، صبح امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در حالی که به همراه عسل محمدی و سعید ملایری جهت بازپس گیری لوازم ضبط شده در جریان بازداشت تجمع روز کارگر به اداره پلیس امنیت گیشا مراجعه کرده بود بازداشت شده است.

هیراد پیربداقی به همراه عسل محمدی و سعید ملایری سه تن از بازداشت شدگان تجمعات روز جهانی کارگر شامگاه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰، از بازداشتگاه پلیس امنیت تهران آزاد شده بودند.

پیشتر در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران بیش از ۳۰ شهروند شرکت کننده در تجمع بازداشت شده که هویت عسل محمدی، هیراد پیربداغی و سعید ملایری احراز شده بود.

هیراد پیربداقی پیش از این نیز به همراه رهام یگانه و فرید لطف آبادی همزمان با برگزاری دادگاه متهمان هفت‌تپه در روز شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، در خیابان شریعتی تهران بازداشت شده بودند.

این فعال کارگری روز سه‌شنبه ۵ شهریورماه ۹۸، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی، هر کدام با سپردن قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده‌بود.

آقای پیربداقی که پیشتر در حاشیه برگزاری دادگاه متهمان هفت‌تپه بازداشت و پس از مدتی با سپردن قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌بود، روز شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، دوباره بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او روز شنبه ۳۰ شهریور، برای دریافت وسایل خود به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کرده‌بود، با دستور بازپرس و به بهانه ادامه فعالیت‌هایش در دوران آزادی موقت، وثیقه‌اش از ۵۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و در نهایت بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

تجمعات روز جهانی کارگر امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰، در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک، اصفهان، اهواز، تبریز، ساری، سنندج، کرمانشاه، شوش، قزوین، کرج، یزد و … برگزار شده و در اکثر این شهرها تجمعات با یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع گنندگان همراه بوده است.

در اکثر شهرها نیروهای امنیتی و انتظامی پیش از برگزاری مراسم در محل حضور داشته‌ و برخی از بازداشت ها پیش از شروع برگزاری مراسم روز جهانی کارگر صورت گرفته بود.

گزارش شده است بازداشت شدگان از اقشار مختلف مردم از جمله کارگران، بازنشستگان و معلمان بوده اند.

بر اساس گزارش های دریافتی، در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران بیش از ۳۰ شهروند شرکت کننده در تجمع بازداشت شده بودند.

شیث امانی و هوشنگ کریمی فعالان کارگری که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در جریان تجمع روز جهانی کارگر در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، آزاد شدند.

تجمعات روز جهانی کارگر در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰، در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک، اصفهان، اهواز، تبریز، ساری، سنندج، کرمانشاه، شوش، قزوین، کرج، یزد و … برگزار شده و در اکثر این شهرها تجمعات با یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع گنندگان همراه بوده است.

در اکثر شهرها نیروهای امنیتی و انتظامی پیش از برگزاری مراسم در محل حضور داشته‌ و برخی از بازداشت ها پیش از شروع برگزاری مراسم روز جهانی کارگر صورت گرفته است.

هرساله و در آستانه روز جهانی کارگر فشار نهادهای اطلاعاتی بر فعالان کارگری افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی سعی می‌کنند با احضار یا بازداشت برخی فعالان در این روزها از راه‌پیمایی یا اعتراضات احتمالی آن‌ها ممانعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در روز جهانی کارگر با انتشار گزارشی تحت عنوان بازداشت شماری از فعالان کارگری در تجمعات روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف به بازداشت فعالان کارگری پرداخته بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید