داوود شیری، فعال تُرک (آذربایجانی) جهت اجرای حکم حبس احضار شد

داوود شیری فعال تُرک (آذربایجانی) ساکن تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، جهت اجرای حکم حبس احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، داوود شیری فعال مدنی ساکن تبریز که پیشتر از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، در پی دریافت ابلاغیه ای در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، جهت تحمل دوران محکومیت حبس فراخوانده شده است.

بر اساس ابلاغیه دریافتی، از آقای شیری خواسته شده ظرف مدت ۳۰ روز جهت اجرای حکم در شعبه ۱۱ اجرای احکام دادگاه کیفری تبریز حاضر شود.

این فعال مدنی از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی با مستشاری صمد حضرتی و محمد حسن دانشمندملکی از بابت اتهام «عضویت در گروه گاماج» (طیف مستقل آذربایجان) به ۶ ماه حبس تعزیری و معدوم شدن خط تلفن همراه و ضبط گوشی همراه محکوم شده بود.

نکته قابل تامل در این پرونده اشاره همزمان به عضویت در «گروه غیر قانونی گاماج» و «طیف مستقل آذربایجان» و معادل هم قرار دادن این دو است.

گاماج تشکیلاتی است که در خارج از ایران فعالیت میکند. در اساسنامه این تشکیلات آمده است «به دلیل مسائل امنیتی هیچ عضوی در داخل ایران پذیرفته نمی‌شود».

در عین حال  بسیاری از فعالین آذربایجانی که پیشتر با این اتهام روبرو بوده اند از جمله محمد محمودی و شاهین برزگر از اتهام فوق تبرئه شده اند. طیف مستقل آذربایجان نیز یک کانال تلگرامی با خط مشی‌ای کاملا متفاوت از گاماج است.

با این وجود قاضی پرونده این دو را معادل هم و مبنای صدور حکم ۶ ماه حبس تعزیری قرار داده است.

آقای شیری پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این فعال مدنی تُرک، در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸، در محله خود در تبریز همراه با برادرش ایوب شیری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد بود.

او پس از حدود ۱۰۰ روز بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸، آزاد شده است.

نویسنده
رحیم الیاسی


دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید