سجاد شهیری، فعال تُرک (آذربایجانی) از زندان نقده آزاد شد

سجاد شهیری، فعال تُرک (آذربایجانی) که دوران محکومیت حبس را در زندان نقده سپری می کرد از این زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سجاد شهیری فعال مدنی در پی اعمال بخشنامه آزادی های زودهنگام و قبل از پایان دوران محکومیت، روز سه شنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۰، از  زندان نقده آزاد شده است.

این فعال تُرک (آذربایجانی) پیشتر توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان نقده از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

سجاد شهیری، شهروند اهل نقده در پی دریافت ابلاغیه ای کتبی، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، جهت حضور در جلسه دادرسی رسیدگی به اتهام های «عضویت در گروه گاماج» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان نقده فراخوانده شده بود.

شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی حکم صادره از سوی دادگاه بدوی علیه سجاد شهیری را عینا تأیید  و به اصغر محمدی وکیل مدافع این فعال مدنی ابلاغ کرده بود.

روز پنج شنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸، سجاد شهیری در نزدیکی محل سکونت خود در شهرستان نقده، توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌‌بود.

پیش‌تر یک مطلع به کمپین گفته‌بود: «ظهر روز پنج‌شنبه مأموران امنیتی با توقف اتومبیل آقای شهیری و پیاده کردن همراه ایشان، پس از توقیف اتومبیل، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.»

اتهام این شهروند ساکن نقده پیش از این مشخص نبود، اما بنا بر نسخه‌ای از تصویر حکم بازداشت وی که آن زمان به دست کمپین رسیده بود، اتهام «عضویت در گروهک تجزیه طلب گاماج (طیف مستقل آذربایجان جنوبی)» به او تفهیم شد.

در این دستور جلب که توسط بازپرسی شعبه ۱۶ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست علی موسوی اقدم، صادر و نیابتا به دادسرای عمومی و انقلاب نقده ارسال شده، آمده‌است:«…دستور فرمایید متهم آقای سجاد شهیری مغانجیق فرزند سلام اله ….با راهنمایی مامورین اداره کل استان و با همکاری مامورین اداره کل اطلاعات آن حوزه قضایی راسا جلب، اتهام وی دایر بر عضویت در گروهک تجزیه طلب گاماج (طیف مستقل آذربایجان جنوبی) به وی تفهیم قرار بازداشت موقت صادر و تحت الحفظ مامورین اعزامی به این بازپرسی اعزام و ارسال گردد.»

اتهام عضویت در گروه گاماج در حالی به آقای شهیری تفهیم شده‌است که جبهه ملی آزادی آذربایجان جنوبی (گاماج) در ماده ۸ اساسنامه ۱۲ ماده ای خود آورده‌است: «کسانی که اساسنامه و برنامه گاماج را قبول کرده و ۱۸ سال کامل داشته و توانایی فعالیت داشته باشند می توانند عضو جبهه ملی آزادی آذربایجانی جنوبی (گاماج) شوند. اما به دلایل امنیتی تشکیلاتمان هیچ عضوی و یا نماینده ای در آذربایجان جنوبی و داخل مرزهای ایران نخواهد داشت.»

پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته بود: «شما تا به امروز حتی یک دیوار نوشته یا بیانیه یا هر فعلی که منتسب به گروه گاماج باشد را در داخل ایران نمی‌توانید بیابید و اتهاماتی بر این اساس تنها به دلیل فشار بیشتر بر فعالان ترک (آذربایجانی) تفهیم می‌شود.»

آقای شهیری پیش‌تر به همراه میر موسی ضیاءگرگری در تاریخ یکم تیرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز سه شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸، هر یک با تأمین وثیقه ۸۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

در آن زمان گزارش‌شده بود که مأموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم قضایی محل کار و منزل این دو شهروند را نیز مورد بازرسی قرار داده و این افراد پس از بازداشت جهت بازجویی و تکمیل پرونده به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل‌ شده‌بودند.

میرموسی ضیاءگرگری و سجاد شهیری، ساعت ۱۱ روز چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ طی ابلاغیه دریافتی در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو نقده جهت ارائه دفاعیات خود حاضر شدند.

بر اساس دادنامه صادره از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو نقده ، این دو فعال ترک (آذربایجانی)، با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری از نوع درجه ۸ محکوم شدند که حکم یک‌سال حبس هر یک از این فعالان با توجه به عدم سابقه کیفری، طبق ماده ۳۷ و ۳۸، به ۲۰ روز کاهش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل