برهان کمانگر و دلیر نصری دیگر به زندان باز نخواهند گشت

برهان کمانگر و دلیر نصری، زندانیان سیاسی کُرد در پی اعزام به مرخصی متصل به آزادی در ماه گذشته دیگر به زندان سنندج باز نخواهند گشت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برهان کمانگر و دلیر نصری که اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، از زندان سنندج به مرخصی اعزام شده بودند، در پی اطلاع از وصل مرخصی به آزادی دیگر به زندان باز نمی گردند.

پیشتر برهان کمانگر از اعضای گروه موسیقی «کورال» کامیاران به ۲ سال حبس و دلیر نصری شهروند اهل توابع سنندج به تحمل ۱ سال زندان محکوم شده بودند.

دلیر نصری، روز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۹۹، پس از احضار به شعبه ۴ اجرای احکام دادگاه سنندج بازداشت و جهت تحمل محکومیت ۱ سال حبس روانه زندان این شهر شده بود.

نیروهای امنیتی سپاه پاسداران در اواخر شهریوماه ۱۳۹۸، آقای نصری را در محل کارش بازداشت کرده بودند.او به مدت ۲۰ روز در بازداشتگاه امنیتی شهرام‌فر مورد بازجویی و تفهیم اتهام قرار داشت.این شهروند پس از اتمام مراحل بازویی و تفهیم اتهام با قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

دلیر نصری اواخر سال ۱۳۹۸، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.اتهام های مطروحه علیه او «همکاری با یکی احزاب اپوزیسیون کُردستان» و «خروج غیرقانونی از کشور» عنوان شده بود.

پس از اعتراض آقای نصری به این حکم پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد.حکم یک سال حبس به دلیل خروج غیرقانونی از کشور به جزای نقدی تبدیل و یک سال دیگر از این حکم عینا تایید شد.

برهان کمانگر پیشتر در آذرماه سال گذشته از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم پس از اعتراض در دادگاه تجدید نظر سنندج به دو سال حبس کاهش یافت.

آقای کمانگر روز سەشنبە ١۵ مرداد از سوی نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت و  روز اول مهرماه با پایان مراحل بازجویی و صدور قرار بازداشت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان کامیاران منتقل شده بود. این شهروند روز ۲۰ مهرماه با تامین قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

این هنرمند که خواهرزاده حسین کمانگر، دیگر فعال بازداشتی کُرد است، در تاریخ ۱۵ مردادماه سال گذشته در جریان بازداشت گسترده فعالان مدنی و محیط زیستی در شهر کامیاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید