گزارشی در خصوص مرگ ساسان نیک نفس در زندان تهران بزرگ

اداره کل زندان‌های استان تهران، روز دوشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۰، خبر درگذشت ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ را تایید کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ساسان نیک نفس که با و جود وضعیت وخیم جسمانی از روز شنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۰، بدون رسیدگی پزشکی در بهداری زندان نگهداری شده بود جان خود را از دست داد.

مرگ این زندانی سیاسی در پی تعلل در اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان و عدم رسیدگی مناسب پزشکی رخ داده است.

آقای نیک نفس از بیماری‌های مشکلات اعصاب و روان، فشارخون بالا ، دیابت، کبد چرب و ورم معده رنج می برده است.

این زندانی سیاسی علیرغم شرایط نامناسب جسمی یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده است.

ساسان نیک نفس، روز شنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۰، پس از خونریزی شدید از دهان و بینی به بهداری زندان منتقل و با اعزام او به بیمارستان خارج از زندان مخالفت شده است.

سازمان زندان‌ها در اطلاعیه  خود علاوه بر بیماری‌های متعدد از یک نوبت اقدام به خودکشی این زندانی خبر داده است.

گفته شده است مادر سالخورده ساسان نیک نفس تا لحظه درگذشت فرزندش در تلاش برای اخذ گواهی عدم تحمل حبس برای فرزندش بوده است.

تعدادی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ در پی درگذشت آقای نیک نفس در خصوص داروهای مصرفی این زندانی تحت بازجویی قرار گرفتند.

مسئولان زندان با بازجویی زندانیان سیاسی در تلاش هستند تا مانند پرونده بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی که چندی پیش فوت کرد، عامل مرگ را خوددرمانی عنوان کنند.

در اطلاعیه‌ای که اداره کل زندان‌های استان تهران در این خصوص منتشر کرده، بدون اشاره به گزارش پزشکی قانونی، مصرف داروی غیرتجویزی را عامل وخامت حال این زندانی عنوان کرده است.

به گفته وکیل مدافع این زندانی در ملاقات با او آثار خودزنی بر روی دست های وی قابل مشاهده بوده است.

زندانی سیاسی با دستور پزشکی قانونی پس از رد درخواست گواهی عدم تحمل حبس، دستور نظارت دارویی و درمان در زندان را دریافت کرده بود.

به گفته یک منبع مطلع، در پی صدور دستور نظارت دارویی و درمان، بهداری زندان روزانه ۲ قرص لارگاردین و ۱ عدد کلونازپام برای ساسان نیک نفس تجویز کرده بود.

ساسان نیک نفس روز دوشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۹، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد.

آقای نیک نفس در دی‌ماه ۱۳۹۸، توسط قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام های «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعا به تحمل ۸ سال زندان تعزیری محکوم شده بود.

این حکم در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر عینا تایید شد.

ساسان نیک نفس در مرداد ماه ۱۳۹۸، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس با تامین قرار وثیقه آزاد شد.

به گفته منابع نزدیک به این فعال مدنی، بازداشت آقای نیک نفس «صرفا به خاطر انتشار مطالبی در اینستاگرام به نفع شاهزاده رضا پهلوی و در مخالفت و انتقاد از علیه جمهوری اسلامی ایران بوده، و اتهام توهین به رهبری هم به‌خاطر نوشتن شعار به روی اسکناس» صورت گرفته بود.

نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید