فضل الرحمن کوهی به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد

مولوی فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه پشامگ که هفته گذشته از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شده به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد.

این روحانی اهل سنت، روز پنجشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۰،‌ از زندان مشهد به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد فراخوانده شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کمپین فعالین بلوچ اعلام کرده است که از دلایل احضار این شهروند در ایام مرخصی اطلاع دقیقی در دست نیست.

مولوی فضل الرحمن کوهی، مدیر مدرسه انوار الحرمین و امام جمعه پشامگ، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به مرخصی اعزام شده است.

پیشتر در دی ماه ۱۳۹۹، علی رغم تعیین قرار وثیقه و تامین آن توسط نزدیکان این روحانی اهل سنت، از اعزام او به مرخصی ممانعت شده بود.

مولوی فضل الرحمن کوهی روز ۷ آذرماه ۱۳۹۸ پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد بازداشت شده بود.

پس از نزدیک به یک سال بازداشت و ‌بلاتکلیفی، این روحانی بلوچ به ۶ سال و ‌۴ ماه زندان محکوم شد.

مولوی کوهی روز ۹ مهرماه ۱۳۹۹، در یک تماس تلفنی با دامادش از صدور حکم ۶ سال و ‌۴ ماه زندان  خبر داده بود.

کنشگران مدنی گزارش دادند که دادگاه مولوی کوهی غیر‌علنی‌ و ‌فاقد شفافیت بوده و دفاعیات وکیلی‌ که برای وی تعیین شده مورد توجه‌ قرار‌ نگرفته‌ و ابلاغ حکم وی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

با بازداشت مولانا فضل الرحمن در مشهد، اعتراضات گسترده ای در شهرهای مختلف بلوچستان به‌ویژه راسک و سرباز صورت گرفت و تعدادی از معترضان کشته و زخمی شدند و حدود بیست روز اینترنت و خطوط ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان قطع شد.

مولوی فضل الرحمن کوهی‌ از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی بود که از معترضان آبان ۹۸ دفاع کرده و مطالباتشان را به حق دانست.

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با انتشار بیانیه ای زمنیه نقض مستمر و غیر قابل قبول حقوق شهروندان «اهل سنت در ایران خواستار آزادی فوری مولانا فضل الرحمان کوهی شد.

در قسمتی از این بیانیه آمده بود: وضعیت اقتصادی شهروندان سنی حتی در مناطقی که دارای اکثریت مطلق هستند به هیج وجه مناسب نیست و حکومت مرکزی سالهاست با عدم تخصیص بودجه مورد نیاز مناطق سنی نشین، این مناطق را در وضعیت فقر تعمدی نگاه داشته است و این در حالی است که رژیم، هزینه های هنگفتی را صرف تأسیس مساجد، مدارس مذهبی و بیمارستانها در میان جوامع اسلامی خارج از ایران در سراسر جهان می کند که در آنها سنی ها معمولاً دارای اکثریت هستند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید