غریب حویزاوی، فعال کارگری عرب بازداشت شد

غریب حویزاوی، فعال کارگری عرب توسط نیروهای امنیتی اهواز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، غریب حویزاوی فعال کارگری اخراج شده شرکت فولاد اهواز، امروز سه شنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

این فعال کارگری عرب، روز شنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰، در جلسه‌ای که در اداره کار اهواز جهت رسیدگی به شکایت او برای ابقا به کار برگزار شده بود،  طی حکمی از سوی نماینده حقوقی کارفرما اخراج شده بود.

غریب حویزاوی به همراه همکارش حسین رضایی روز ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، با ممانعت حراست شرکت فولاد اهواز در ورود آنها به شرکت مواجه شدند.

جمعی از کارگران بخش‌های مختلف شرکت روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، روبروی تالار اجتماعات دست به تجمع زده و خواهان بازگشت به کار آنها شده بودند.

به گفته منبع موثق، قرارداد این کارگران هنوز پایان نیافته بود اما شرکت با استناد به یک بند مندرج در قرارداد که کارفرما را مُخَیِر به اخراج کارگران در صورت نارضایتی از آنان می کند دست به این اقدام زده است.

غریب حویزاوی پیشتر نیز سابقه بازداشت داشته و روز سه شنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۷ با قرار کفالت از زندان شیبان اهواز آزاد شده بود.

کارگران گروه ملی فولاد در آبان و آذر سال ۱۳۹۷، با پیوستن به کارگران معترض نیشکر هفت تپه، تجمعات بزرگی را در شهرستان شوش و اهواز سازماندهی کردند.

«پرداخت حقوق معوق»، «ازسرگیری تولید و تامین مواد اولیه»، «برقراری بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی» و «توجه به وضعیت معیشتی کارگران» از جمله خواسته‌های کارگران این مجتمع بود.

از شامگاه روز دوشنبه ۲۶ آذر تا روز سه شنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷، ماموران امنیتی دست‌کم  ۴۱ کارگر شرکت ملی فولاد اهواز بازداشت کردند.

گروه ملی صنعت فولاد را گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌کرد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید