تجمع فعالان مدنی مریوان در اعتراض به کشته شدن کولبران

جمعی از فعالان مدنی شهر مریوان در استان کردستان در محکومیت کشتار روزانه کولبران و اعتراض به پدیده کولبری تجمعی برپا کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شماری از فعالان مدنی اهل شهر مریوان، روز شنبه ۱۲ تیرماه ١۴٠٠، در محکومیت کشتار روزانه کولبران در پی تیراندازی مستقیم و بی ضابطه نیروهای مسلح مناطق مرزی در ارتفاعات تته هورامان از توابع شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان  تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این فعالان مدنی هدف از این تجمع را اعتراض به پدیده کولبری و محکومیت کشتار کولبران بیان کرده و خواستار پایان دادن به قتل‌ و کشتار روزانه کولبران شدند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از کولبران نیز در این تجمع از رنج شدید و شرایط دشوار زندگی خود و خانواده هایشان گفتند.

کشتار روزانه کولبران در حالی ادامه دارد که بر اساس آمار منابع حقوق بشری، طی سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۴۰ کولبر و کاسبکار کُرد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران و ترکیه زخمی شده و جان باخته اند.در این میان ۵۹ مورد جانشان را از دست داده‌ و ۱۸۱ مورد نیز مجروح شده‌اند.

بر پایه آمار منابع حقوق بشری که در رابطه با وضعیت کولبرها منتشر شده است، در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی دست کم ۱۰۴ کولبر کُرد بر اثر عواملی مانند تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، سقوط از ارتفاع، سرازیری بهمن، سرمازدگی، رفتن روی مین، و سکته در اثر خستگی در حین کولبری و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از این تعداد ٣٠ کولبر کشته و ٧۴ کولبر  زخمی شده‌اند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید