گزارشی از بازداشت ژینا حسنی مقدم توسط اداره اطلاعات

حدود سه هفته از بازداشت ژینا حسنی‌ مقدم، نوجوان کُرد اهل شهرستان سقز در استان کردستان توسط نیروهای اداره اطلاعات سپری شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ژینا حسنی‌ مقدم، نوجوان کُرد روز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای اداره اطلاعات شهرستان سقز بازداشت شد.

بازداشت این نوجوان کُرد بدون ارائه حکم قضایی و همراه با اعمال زور و خشونت از سوی نیروهای اداره اطلاعات شهرستان سقز صورت گرفته است.

خانم حسنی مقدم، پس از بازداشت جهت انجام امور بازجویی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

او تا دو هفته پس از بازداشت از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

ژینا حسنی‌ مقدم، در طول زمان بازداشت به وکیل مدافع دسترسی نداشته است.

این شهروند دو هفته پس از بازداشت در روز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰، به دنبال برقراری تماس تلفنی کوتاه با خانواده از انتقالش به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج خبر داده است.

ژینا حسنی‌مقدم، در فروردین ماه ۱۴۰۰، بدون اطلاع خانواده به حزب “کومله زحمتکشان کردستان” پیوسته بود.

خانواده او پس از مدتی از این موضوع مطلع شده و با مراجعه اداره اطلاعات شهرستان سقز و اخذ امان نامه به اقلیم کردستان عراق می روند.

آنها در پی هماهنگی با کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر سلیمانیه اقیلم کردستان عراق، در روز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰، ژینا را به سقز بازگرداندند.

ژینا حسنی‌مقدم در بازه زمانی کمتر از ۴۸ ساعت از بازگشت به شهرستان سقز توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

پیشتر نیز در موردی مشابه، آیناز زارع نوجوان کُرد به همراه مادرش شهناز (بریوان) صادقی‌فر در شهریور ماه ۱۳۹۸، پس از سه سال عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران، با دریافت امان نامه، از مرز بانه به ایران بازگشته و سپس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

این دو شهروند کُرد، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و به مدت دو ماه تحت بازجویی بوده و در آبان‌ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام مراحل بازجویی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

آیناز زارع، از سوی شعبه اول دادگاه کیفری ارومیه ویژه اطفال و نوجوانان به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و در پی اعتراض این حکم به ۱ سال حبس کاهش یافته بود.

او توسط شعبه اول دادگاه کیفری ارومیه ویژه اطفال و نوجوانان، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در حزب آزادی کُردستان (پاک)»، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که در پی اعتراض این حکم به ۱ سال حبس کاهش یافت.

وی همچنین در تیرماه ۱۳۹۹، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» محاکمه شده بود.

آیناز زارع به این دلیل که هنوز به سن قانونی نرسیده، طی مراحل دادرسی از حق داشتن وکیل تعینی محروم بوده است.

او با احنساب دوران بازداشت و سپری کردن بیش از ۱۵ ماه حبس، روز پنج شنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۹، از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید