احضار آیدین ذاکری به دادگاه کیفری مشگین شهر/ سند

آیدین ذاکری فعال تُرک (آذربایجانی) ساکن مشگین شهر در پی دریافت ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، آیدین ذاکری، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن مشگین شهر، در پی دریافت ابلاغیه ای الکترونیکی به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر مشگین شهر فراخوانده شده است.

این ابلاغیه در روز دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰، صادر و از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضائیه (ثنا) به این شهروند ابلاغ شده است.

آقای ذاکری باید در روز سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ جهت رسیدگی به اتهام “مشارکت در اخلال در نظم عمومی جامعه ” در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر مشگین شهر حاضر شود و از بابت این اتهام آخرین دفاعیات خود را ارائه دهد.

پیشتر نیز آیدین ذاکری و سیامک سیفی در روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹، با دریافت احضاریه هایی جهت ارائه آخرین دفاعیات در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب مشگین شهر احضار شده بودند.

اتهام آیدین ذاکری «مشارکت در اخلال در نظم عمومی جامعه » و اتهام سیامک سیفی «تبانی جهت اخلال در نظم عمومی جامعه» عنوان  شده بود.

آیدین ذاکری، فعال ترک (آذربایجانی)، ساعت ۱۲ ظهر روز پنج‌شنبه ۱۰ مردادماه ۱۳۹۸، در محل کارش در شهرستان مشگین‌شهر «بدون ارایه حکم قضایی و با توسل به زور و استفاده از گاز اشک‌آور» بازداشت شده بود.

او عصر روز جمعه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸، پس از حضور در دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب مشگین شهر آزاد شده بود.

روز پنج شنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹، در پی فراخوانی از سوی فعالان مدنی تُرک (آذربایجانی)، دست‌کم در ده شهر مختلف ایران به دلیل آنچه تجمع‌کنندگان «حمایت از آزادسازی قاراباغ» و اعتراض به «حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه از ارمنستان» عنوان کرده‌اند، تجمع‌های اعتراضی برگزار شد.

«توهین به رهبری»، «اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «تمرد از مأمورین دولت»، اتهام‌هایی است که به بازداشت‌شدگان تجمع‌ اعتراضی اردبیل و توابع در شعبه ۱۰ بازپرسی این شهر به ریاست قاضی نونهال تفهیم شده بود.

برای هر یک از این بازداشت‌شدگان که عمدتاً از فعالین مدنی باسابقه بودند وثیقه‌های سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود.

در تیرماه ۱۳۹۹،  نیز پس از انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جمهوری آذربایجان و اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی و روسیه در حمایت از ارمنستان در تنش اخیر بین دو کشور، در جریان تجمعات اعتراضی مشابه در شهرهای تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، نقده، مراغه و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین ایران، حداقل ۴۰ نفر از فعالان مدنی تُرک بازداشت و یا به محاکم قضایی احضار شده بودند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیشتر طی گزارشی تحت عنوان اعتراضات ترک های ایران: دست‌کم ۶۰ شهروند معترض بازداشت شدند به موضوع بازداشت ها در شهرهای تُرک نشین ایران پرداخته بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل