مادر کسری نوری: گفتند برای فرزندم ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی اعمال نمی شود

«کسری نوری»، زندانی عقیدتی پس از تحمل نیمی از حکم چهارسال و چهار ماه زندان همچنان با تقاضایش جهت اعمال ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی موافقت نشده است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «شکوفه یداللهی» مادر این زندانی عقیدتی در گفتکویی با «کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران» گفته: «ما تقاضای اعمال این ماده جدید را برای کسری در اوایل امسال دادیم اما نمی دانم دادستان شیراز به چه علت گفت این قانون شامل حال پسرم نمی شود. اگر این قانون اعمال می شد کسری مدت ها پیش باید آزاد می شد.»
در ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی آمده است: «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»
«شکوفه یداللهی» ، مادر «کسری نوری» در ادامه گفت: «دادستان شیراز در خصوص اینکه به چه دلیل این ماده جدید شامل حال پسرم نمی شود پاسخی نداده است. حالا باید تقریبا هشت ماه دیگر تا پایان دوران حکمش صبر کنیم.» این زندانی در حال حاضر در زندان نظام شیراز به سر می‌برد.
«کسری نوری»، ۲۴ ساله، از فعالان حقوق دراویش و از همکاران سایت مجذوبان نور در ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰ بازداشت و در تاریخ چهارم اردبیهشت ماه ۱۳۹۱ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، ا«قدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری»، «عضویت در سایت مجذوبان نور و مصاحبه با رادیوفردا» در دادگاه انقلاب شیراز به چهار سال و چهار ماه زندان محکوم شد.
او تاکنون بیش از نیمی از دوران زندان خود را طی کرده اما ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی که اعمالش برای هر زندانی اجباری است تاکنون در مورد خصوص او اجرا نشده است.
«صدیقه خلیلی»، یکی از دراویش و از نزدیکان «کسری نوری» در گفتگوی با «کمپین بین المللیحقوق بشر در ایران» در مهرماه ۱۳۹۲ گفت در رای صادره از سوی دادگاه انقلاب شیراز علت صدور حکم چهار سال و چهار ماه زندان برای «کسری»، جلوگیری از «عواقب غیر قابل جبران در سطح جامعه به خصوص جوانان» عنوان شده است.
خانم خلیلی در ادامه گفتگو گفته : «کسری و وکیلش این حکم را اصلا قبول ندارند. او بی گناه است و با این استدلال عجیبی که می خواهند بقیه جوانان از این اتفاق بترسند و از پیوستن جوانان دیگر به فرقه درویشی جلوگیری کنند او به ۴ سال و اندی زندان محکوم شده است.»
۱۰ نفر از دراویش گنابادی در خصوص ارتباط با سایت مجذوبان نور در سال ۱۳۹۰ بازداشت شدند و از سال ۱۳۹۳ تا کنون هشت نفر از آنها به نام های «حمیدرضا مرادی»، «مصطفی دانشجو»، «فرشید یداللهی»، «افشین کرم پور»، «امیر اسلامی»، «امیر بهروزی»، «رضا انتصاری» و «صالح الدین مرادی» پس از اتمام دوران حکم شان آزاد شدند. «حمیدرضا مرادی» تازه ترین درویشی است که در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ پس از پایان دوران چهار سال و نیم حکم زندان خود آزاد شد.
با این حال هنوز دو نفر از دراویش به نام های «کسری نوری» و «مصطفی عبدی» در زندان به سر می برند. «مصطفی عبدی» یکی دیگر از دروایش گنابادی است که در بهار ۱۳۹۲ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست «قاضی صلواتی» به سه سال زندان محکوم شد و اکنون در بند هشت زندان اوین به سر می برد.
هفت نفر از این تعداد که از وکلای دراویش بودند در شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شدند و چندین ماه در سلول های انفرادی اوین تحت بازجویی قرار گرفتند. آنها نهایتا به اتهاماتی مانند «نشر اکاذیب در سایت مجذوبان نور» (پایگاه خبررسانی دروایش)، «تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور» از طریق فعالیت در سایت «مجذوبان نور» دادگاهی شدند و همگی آنها در دادگاه بدوی مجموعا به ۶۰ سال زندان محکوم شدند.
این وکلا با اظهار اینکه دادگاه های تجدید نظر فاقد صلاحیت برای رسیدگی به پرونده هایشان هستند از تقاضای تجدید نظر صرفنظر کردند با این حال حکم آنها در دادگاه تجدید نظر شکست. حمیدرضا مرادی که در دادگاه بدوی به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شد در دادگاه تجدید نظر حکمش به چهار سال ونیم حبس کاهش یافت. او بخش زیادی از دوران حبسش را به دلیل بیماری های قلبی و عروقی در بیمارستان «شهدا تجریش» به سر برد و حکم آزادی او نیز در بیمارستان به او ابلاغ و در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۴ آزاد شد.
«مصطفی دانشجو»، وکیل درویش که در دادگاه بدوی به هفت سال و نیم حبس محکوم شد پس از چهار سال و نیم حبس در تاریخ ۲۸ اردبیهشت ۱۳۹۴ پس از پایان دوران حکمش از زندان آزاد شد. آقای دانشجو نیز بخشی از دوران حبسش را به علت بیماری ریوی و آسم شدید در بیمارستان به سر برد.
«یدالله اسلامی»، «امید بهروزی» و «افشین کرم پور» که هر سه در دادگاه بدوی به هفت سال و نیم محکوم شدند در دادگاه تجدید نظر حکم آنها به سه سال و نیم کاهش پیدا کرد. هر سه این دراویش، پس از پایان دوران حکم شان در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ از زندان آزاد شدند. «صالح الدین مرادی» که در اسفند ماه ۱۳۹۳ دستگیر شد در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۴ پس از سه ماه حبس در زندان های عادل آباد و نظام شیراز با قرار منع تعقیب آزاد شد. «رضا انتصاری» نیز ۲۳ مردادماه ۹۴ از زندان آزاد شد.

منبع: سحام نیوز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید