آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۵ تا ۲۲ مرداد ۱۴۰۰)

«کانون نویسندگان ایران»، طی یک سلسله گزارشات به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد. این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز جمعه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ تا روز جمعه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ «کانون نویسندگان ایران » گزارش هفتگی خود را در مورد آزادی بیان از روز جمعه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ تا روز جمعه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹، ارائه داده است. در این گزارش آمده است، کارگردان فیلم مستند «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» در زندان بسر میبرد، همچنین می توان به اهدای جایزه ستار اورکی،آهنگسازی که به خاطر موسیقی متن فیلم ایساتیس برنده جایزه شده بود، و این جایزه را به مردم خوزستان اهداد نموده است. بازداشت و شکنجه، پرستو معینی، ۲۰ ساله، در این بازجویی توسط شکنجه‌گری که وی را بازجویی می‌کرده مورد تهدید قرار گرفته و به او گفته است «ممکن است شرایط حاکم بر بازداشتگاها مثل ۶۷ شود»، مدیران صفحه‌ی سارابلیلا در تلگرام در سراب بازداشت شدند این افراد به اتهام «انتشار مطالب موهن ضد دینی و امنیتی» در این سلسله گزارشات به اتهامات جدید سهیل عربی، که در پرونده ای جدید به اتهام«نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله سامانه‌های مخابراتی»۲ سال حبس تعزیری، پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی، محکوم شده است اشاره کرده است.به تجمعات اخیر در حمایت از مردم خوزستان فاطمه سپهری، فعال مدنی جواد لعل‌ محمدی بازداشت شده بود، اشاره داشته است.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» از روز جمعه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ تا روز جمعه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹، ارائه داده است به این شرح است.

جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

فیلم مستند «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» ساخته‌ی بکتاش آبتین، عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، که بیش از ده ماه است جهت تحمل حکم ناعادلانه‌ی ۶ سال حبس خود در زندان اوین به سر می‌برد، در دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در این روز دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند را از آن خود کرد

ستار اورکی، آهنگسازی که به خاطر موسیقی متن فیلم ایساتیس برنده‌ی جایزه‌ی جشن مستقل سینمای مستند ایران شد، در مراسم اهدای جوایز این جشنواره که در این روز در تهران برگزار می‌شد، ضمن انتقاد شدید از بی‌کفایتی مسئولان، جایزه‌ی خود را به مردم خوزستان تقدیم کرد.

در این روز خبر رسید سهیلا حجاب، زهرا صفایی، فروغ تقی‌پور، پرستو معینی و مرضیه فارسی، پنج تن از زنان زندانی در زندان قرچک، مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.

پرستو معینی، ۲۰ ساله، در این بازجویی توسط شکنجه‌گری که وی را بازجویی می‌کرده مورد تهدید قرار گرفته و بازجو به این زندانی سیاسی گفته است: «ممکن است دوباره شرایط مثل ۶۷ شود؛ اگر اعدامتان هم نکنیم، کاری می‌کنیم که آرزوی اعدام کنید».

علاوه بر این به‌دستور رئیس زندان، از ورود سایر زنان زندانی به اتاق این ۵ زندانی ممانعت بعمل می‌آید و مانع رفت و آمد آنان به سایر قسمت‌های زندان از جمله کتابخانه و نمازخانه می‌شوند.

در این روز خبر رسید مدیران صفحه‌ی سارابلیلار در اینستاگرام در شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی به دلیل آنچه «انتشار مطالب موهن ضد دینی و امنیتی» عنوان شده است، بازداشت شده‌اند.

در این روز مصطفی حمدی که مدیریت یک کانال تلگرامی را بر عهده داشت، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری و به اتهام «توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی از طریق انتشار مطالب و تصاویری در فضای مجازی» به ۱۶ ماه حبس تعزیری در دادگاه انقلاب سقز محکوم شد.

در این روز سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از کردستان خبر داد طی روزهای اخیر، اداره‌ی اطلاعات روانسر جوانی را با نام «بهروز محمدی» احضار و ضمن بازجویی از وی خواهرش را که در اقلیم کُردستان عراق مشغول فعالیت رسانه‌ای است تهدید به مرگ کرده‌ است.

شنبه ۱۶ مرداد

سهیل عربی، که در زندان رجایی‌شهر کرج در حال تحمل دوران محکومیت خود است، در این روز برای پرونده‌ای که به تازگی و در زندان به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله سامانه‌های مخابراتی» برای او گشوده‌اند، به ۲ سال حبس تعزیری، پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی، لزوم کسب مجوز از مقامات قضایی به منظور خروج از کشور به مدت ۲ سال و ۲ سال حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شد.

در این روز و در پی برگزاری تجمع اعتراضی شماری از شهروندان در مقابل کلانتری شماره ۱۱ شهر نقده، محمد علیزاده، ۲۷ ساله بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی جان خود را از دست داد.

فاطمه سپهری، فعال مدنی که دهم مرداد در جریان یک تجمع اعتراضی در حمایت از مردم خوزستان و اعتراض به شرایط کشور در مشهد به همراه تعدای از شهروندان از جمله جواد لعل‌ محمدی بازداشت شده بود، پس از انتقال به بیمارستان شریعتی مشهد در این روز و درحالی‌که به دلیل بیماری در شرایط نامناسبی به سر می‌برد از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات آزاد شد.

در این روز رضا اصغریان سردهایى، به دلیل انتشار مطالبی در یک صفحه اینستاگرامی، توسط نیروهای امنیتی در سراب بازداشت شد.

اینگر اندرسن، رییس برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل با انتشار توئیتی در این روز، با اشاره به ابتلای نیلوفر بیانی به ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین، خواستار آزادی این فعال محیط زیست شد.

با حکم شعبه اول دیوان عالی کشور در این روز، سعید مرتضوی از دو اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی (یکی از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک) و مشارکت در بازداشت غیرقانونی تبرئه شد.

یکشنبه ۱۷ مرداد

در این رو روز خبر رسید که امین ماسوری، نویسنده و هنرمند که به دلیل خلق آثار هنری با محوریت اعتراضات آبان ۹۸ به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، یکشنبه‌ی گذشته ۱۰ مرداد از زندان خرم‌آباد آزاد شده است.

بر اساس خبری که در این روز منتشر شد، برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، تیمور باقری کودکانی، محمود صدیقی پور و عزیز قاسم‌زاده، پرونده‌سازی تازه‌ای از سوی نهاد قضایی صورت گرفته است.

پیش از این نیز برای رسول بداقی عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر به همراه هشت نفر دیگر از فعالان مدنی و حقوق بشری و وکلا پس از برگزاری تجمع حمایتی از مردم خوزستان در جلوی وزارت کشور، پرونده‌ای از سوی مقامات تشکیل شد.

دوشنبه ۱۸ مرداد

اکبر آزاد، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران و از فعالین مدنی آذربایجانی، پس از حضور در دادسرای عمومی و انقلاب بهارستان در این روز بازداشت شد.

در این روز محمد عباس‌زاده، در پی تجمع اعتراضی ۱۰ مرداد در مشهد و انتشار مطالبی در صفحه‌ی شخصی اینستاگرام خود، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شد.

در حالی‌که تحقیق پیرامون پرونده قتل موسی باباخانی، یکی از اعضای حزب دموکرات توسط مقامات اقلیم کردستان ادامه دارد، ارسلان یاراحمدی، عضو هیات مدیره‌ی سازمان هه‌نگاو، در این روز از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی تهدید به مرگ شد.

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم گل گهر سیرجان به دلیل این‌که در یک مصاحبه گفته بود: «در این ۴۰ سال تنها چیزی که نبوده عدالت است! فقط ظلم بوده و ظلم بوده و ظلم و نمونه‌اش را در فوتبال هم می‌بینیم» توسط کمیته‌ی اخلاق فدراسیون فوتبال در این روز به سه ماه محرومیت از همراهی تیم خود در تمامی مسابقات رسمی و پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

سه شنبه ۱۹ مرداد

دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری در ارتباط با کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در این روز در سوئد آغاز شد. حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ به ظن دخالت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شده بود.

حبیب فدایی، شاعر و فعال مدنی، در این روز توسط نیروهای امنیتی در جونقان استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل حضور و سخنرانی در تجمع اعتراضی اخیر مردم در دفاع از مردم خوزستان و اعتراض به اوضاع نابسامان کشور، بازداشت شد. همزمان با بازداشت او، تعدادی از مردم این شهر دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان آزادی وی شدند.

جواد لعل محمدی، معلمی که در تجمع اعتراضی ۱۰ مرداد در مشهد بازداشت شده بود، پس از ۸ روز شکنجه توسط نیروهای امنیتی در این روز با بدنی زخمی از آثار شکنجه در بیابان‌های سوران مشهد رها شد.

ناصر همتی، روانپزشک، شاعر، مترجم و فعال مدنی اهل آبدانان، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اصفهان در این روز بازداشت و جهت تحمل حکم ۲ سال حبس تعزیری خود به اتهام «توهین به مقامات» و «تبلیغ علیه نظام» به زندان دستگرد منتقل شد.

در پی پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس برای لغو رسیدگی به طرح «صیانت از حقوق کاربران» در این روز، اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را براساس اصل ۸۵ قانون رد کردند.

هومن جوکار، فعال محیط‌ زیست زندانی، جهت شرکت در مراسم سوگواری پدرش در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. اعطای مرخصی به آقای جوکار در حالی صورت گرفت که وی پیش از فوت پدرش تنها به مدت چند ساعت تحت‌الحفظ با او دیدار کرده بود.

حکم دو سال محکومیت محمد کیانوش راد، فعال سیاسی و عضو اسبق مجلس شورای اسلامی از خوزستان که به اتهام «نشراکاذیب» به دلیل امضای بیانیه‌ی موسوم به «۷۷ نفر» و همچنین یادداشت‌هایش صادر شده بود، در این روز و در مرحله‌ی تجدید نظر به ۹۱ روز حبس تعلیقی، تقلیل یافت.

چهارشنبه ۲۰ مرداد

به دنبال تشدید اعتراضات مردم جونقان در پی بازداشت حبیب فدایی، وی در این روز آزاد شد.

در پی ابتلا به کرونا، نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست، دو هفته پس از مثبت اعلام شدن نتیجه تست کرونا و انتقال به قرنطینه بند زنان، در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهشگر زندانی که به دلیل ابتلا به کرونا از ۳۰ تیر در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، در این روز به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد.

حمیده (رویا) ایزدپناه، زندانی سیاسی، در پی مثبت اعلام شدن تست کرونا در این روز از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

قرار بازداشت موقت منوچهر محراب بختیار، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اندیمشک، در زندان درفول علیرغم ابتلا به کرونا و حال نامساعد جسمی در این روز مجددا تمدید شد. محراب بختیار ۱۴ تیرماه توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان دزفول منتقل شده بود.

در این روز محمدحسن سلمانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۸، از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

پنجشنبه ۲۱ مرداد

اکبر آزاد، عضو کانون نویسندگان ایران و فعال مدنی، طی تماس تلفنی با خانواده‌ی خود در این روز از انتقالش به زندان تهران بزرگ خبر داد.

شورای انجمن‌های حقوقی و وکالت اروپا (CCBE) در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رییس‌ جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه این شورا تأکید زیادی بر احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون دارد، نسبت به بازداشت و مجازات وکلا در ایران از جمله امیر سالار داودی،جواد علی کردی، فرزانه زیلابی، محمدهادی عرفانیان کاسب، نسرین ستوده، محمد نجفی و گیتی پورفاضل ابراز نگرانی کرد. این بیانیه همچنین در کنار وکلا از سهیلا حجاب، دیگر زندانی عقیدتی نیز نام برده است.

دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در این روز محکومیت پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی روزبه پیری، فعال مدنی آذربایجانی به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» را عیناً تأیید کرد.

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت، در اعتراض به قطعی مکرر تلفن و مدیریت ناکارآمد زندان از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد. در پی قطعی مکرر تلفن زندان و نگرانی خانواده، پدر و مادر دائمی به ناچار برای ملاقات عازم زندان محل تبعید دخترشان شده و به کرونا مبتلا شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای در این روز از مردم افغانستان در مقابل پیشروی و کشتار گروه طالبان حمایت کرد و از نویسندگان و روزنامه‌نگاران آزاده‌ی ایران و سراسر جهان خواست صدای خود را در حمایت از مردم افعانستان بالاتر ببرند. این بیانیه با اشاره به اینکه با هجوم طالبان دستاوردهای مردم افغانستان «در سایه‌ی تبانی قدرت‌های خارجی و فساد داخلی در خطر نابودی کامل قرار گرفته‌ است» اعلام کرده است که «کانون نویسندگان ایران قدرت یافتن طالبان را فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر برای افغانستان و منطقه می‌داند و از مبارزه‌ی مردم آزاده‌ی افغانستان برای تعیین سرنوشت‌شان و برپایی حکومتی مستقل، مردمی و دموکراتیک حمایت می‌کند.»

در این روز خبر رسید سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان بوشهر، به کرونا مبتلا شده است. گفته می‌شود که علیرغم گذشت یک هفته از اعلام نتیجه تست کرونا و درخواست اعزام به مرخصی، تاکنون با مرخصی درمانی قلیان موافقت نشده است.
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

فیلم مستند «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» ساخته‌ی بکتاش آبتین، عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، که بیش از ده ماه است جهت تحمل حکم ناعادلانه‌ی ۶ سال حبس خود در زندان اوین به سر می‌برد، در دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در این روز دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند را از آن خود کرد.

ستار اورکی، آهنگسازی که به خاطر موسیقی متن فیلم ایساتیس برنده‌ی جایزه‌ی جشن مستقل سینمای مستند ایران شد، در مراسم اهدای جوایز این جشنواره که در این روز در تهران برگزار می‌شد، ضمن انتقاد شدید از بی‌کفایتی مسئولان، جایزه‌ی خود را به مردم خوزستان تقدیم کرد.

در این روز خبر رسید سهیلا حجاب، زهرا صفایی، فروغ تقی‌پور، پرستو معینی و مرضیه فارسی، پنج تن از زنان زندانی در زندان قرچک، مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.

پرستو معینی، ۲۰ ساله، در این بازجویی توسط شکنجه‌گری که وی را بازجویی می‌کرده مورد تهدید قرار گرفته و بازجو به این زندانی سیاسی گفته است: «ممکن است دوباره شرایط مثل ۶۷ شود؛ اگر اعدامتان هم نکنیم، کاری می‌کنیم که آرزوی اعدام کنید».

علاوه بر این به‌دستور رئیس زندان، از ورود سایر زنان زندانی به اتاق این ۵ زندانی ممانعت بعمل می‌آید و مانع رفت و آمد آنان به سایر قسمت‌های زندان از جمله کتابخانه و نمازخانه می‌شوند.

در این روز خبر رسید مدیران صفحه‌ی سارابلیلار در اینستاگرام در شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی به دلیل آنچه «انتشار مطالب موهن ضد دینی و امنیتی» عنوان شده است، بازداشت شده‌اند.

در این روز مصطفی حمدی که مدیریت یک کانال تلگرامی را بر عهده داشت، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری و به اتهام «توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی از طریق انتشار مطالب و تصاویری در فضای مجازی» به ۱۶ ماه حبس تعزیری در دادگاه انقلاب سقز محکوم شد.

در این روز سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از کردستان خبر داد طی روزهای اخیر، اداره‌ی اطلاعات روانسر جوانی را با نام «بهروز محمدی» احضار و ضمن بازجویی از وی خواهرش را که در اقلیم کُردستان عراق مشغول فعالیت رسانه‌ای است تهدید به مرگ کرده‌ است.

شنبه ۱۶ مرداد

سهیل عربی، که در زندان رجایی‌شهر کرج در حال تحمل دوران محکومیت خود است، در این روز برای پرونده‌ای که به تازگی و در زندان به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله سامانه‌های مخابراتی» برای او گشوده‌اند، به ۲ سال حبس تعزیری، پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی، لزوم کسب مجوز از مقامات قضایی به منظور خروج از کشور به مدت ۲ سال و ۲ سال حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شد.

 

در این روز و در پی برگزاری تجمع اعتراضی شماری از شهروندان در مقابل کلانتری شماره ۱۱ شهر نقده، محمد علیزاده، ۲۷ ساله بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی جان خود را از دست داد.

فاطمه سپهری، فعال مدنی که دهم مرداد در جریان یک تجمع اعتراضی در حمایت از مردم خوزستان و اعتراض به شرایط کشور در مشهد به همراه تعدای از شهروندان از جمله جواد لعل‌ محمدی بازداشت شده بود، پس از انتقال به بیمارستان شریعتی مشهد در این روز و درحالی‌که به دلیل بیماری در شرایط نامناسبی به سر می‌برد از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات آزاد شد.

در این روز رضا اصغریان سردهایى، به دلیل انتشار مطالبی در یک صفحه اینستاگرامی، توسط نیروهای امنیتی در سراب بازداشت شد.

اینگر اندرسن، رییس برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل با انتشار توئیتی در این روز، با اشاره به ابتلای نیلوفر بیانی به ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین، خواستار آزادی این فعال محیط زیست شد.

با حکم شعبه اول دیوان عالی کشور در این روز، سعید مرتضوی از دو اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی (یکی از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک) و مشارکت در بازداشت غیرقانونی تبرئه شد.

یکشنبه ۱۷ مرداد

در این رو روز خبر رسید که امین ماسوری، نویسنده و هنرمند که به دلیل خلق آثار هنری با محوریت اعتراضات آبان ۹۸ به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، یکشنبه‌ی گذشته ۱۰ مرداد از زندان خرم‌آباد آزاد شده است.

بر اساس خبری که در این روز منتشر شد، برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، تیمور باقری کودکانی، محمود صدیقی پور و عزیز قاسم‌زاده، پرونده‌سازی تازه‌ای از سوی نهاد قضایی صورت گرفته است.

پیش از این نیز برای رسول بداقی عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر به همراه هشت نفر دیگر از فعالان مدنی و حقوق بشری و وکلا پس از برگزاری تجمع حمایتی از مردم خوزستان در جلوی وزارت کشور، پرونده‌ای از سوی مقامات تشکیل شد.

دوشنبه ۱۸ مرداد

اکبر آزاد، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران و از فعالین مدنی آذربایجانی، پس از حضور در دادسرای عمومی و انقلاب بهارستان در این روز بازداشت شد.

در این روز محمد عباس‌زاده، در پی تجمع اعتراضی ۱۰ مرداد در مشهد و انتشار مطالبی در صفحه‌ی شخصی اینستاگرام خود، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شد.

در حالی‌که تحقیق پیرامون پرونده قتل موسی باباخانی، یکی از اعضای حزب دموکرات توسط مقامات اقلیم کردستان ادامه دارد، ارسلان یاراحمدی، عضو هیات مدیره‌ی سازمان هه‌نگاو، در این روز از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی تهدید به مرگ شد.

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم گل گهر سیرجان به دلیل این‌که در یک مصاحبه گفته بود: «در این ۴۰ سال تنها چیزی که نبوده عدالت است! فقط ظلم بوده و ظلم بوده و ظلم و نمونه‌اش را در فوتبال هم می‌بینیم» توسط کمیته‌ی اخلاق فدراسیون فوتبال در این روز به سه ماه محرومیت از همراهی تیم خود در تمامی مسابقات رسمی و پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

سه شنبه ۱۹ مرداد

دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری در ارتباط با کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در این روز در سوئد آغاز شد. حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ به ظن دخالت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شده بود.

 

حبیب فدایی، شاعر و فعال مدنی، در این روز توسط نیروهای امنیتی در جونقان استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل حضور و سخنرانی در تجمع اعتراضی اخیر مردم در دفاع از مردم خوزستان و اعتراض به اوضاع نابسامان کشور، بازداشت شد. همزمان با بازداشت او، تعدادی از مردم این شهر دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان آزادی وی شدند.

جواد لعل محمدی، معلمی که در تجمع اعتراضی ۱۰ مرداد در مشهد بازداشت شده بود، پس از ۸ روز شکنجه توسط نیروهای امنیتی در این روز با بدنی زخمی از آثار شکنجه در بیابان‌های سوران مشهد رها شد.

ناصر همتی، روانپزشک، شاعر، مترجم و فعال مدنی اهل آبدانان، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اصفهان در این روز بازداشت و جهت تحمل حکم ۲ سال حبس تعزیری خود به اتهام «توهین به مقامات» و «تبلیغ علیه نظام» به زندان دستگرد منتقل شد.

در پی پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس برای لغو رسیدگی به طرح «صیانت از حقوق کاربران» در این روز، اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را براساس اصل ۸۵ قانون رد کردند.

هومن جوکار، فعال محیط‌ زیست زندانی، جهت شرکت در مراسم سوگواری پدرش در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. اعطای مرخصی به آقای جوکار در حالی صورت گرفت که وی پیش از فوت پدرش تنها به مدت چند ساعت تحت‌الحفظ با او دیدار کرده بود.

حکم دو سال محکومیت محمد کیانوش راد، فعال سیاسی و عضو اسبق مجلس شورای اسلامی از خوزستان که به اتهام «نشراکاذیب» به دلیل امضای بیانیه‌ی موسوم به «۷۷ نفر» و همچنین یادداشت‌هایش صادر شده بود، در این روز و در مرحله‌ی تجدید نظر به ۹۱ روز حبس تعلیقی، تقلیل یافت.

چهارشنبه ۲۰ مرداد

به دنبال تشدید اعتراضات مردم جونقان در پی بازداشت حبیب فدایی، وی در این روز آزاد شد.

در پی ابتلا به کرونا، نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست، دو هفته پس از مثبت اعلام شدن نتیجه تست کرونا و انتقال به قرنطینه بند زنان، در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهشگر زندانی که به دلیل ابتلا به کرونا از ۳۰ تیر در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، در این روز به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد.

حمیده (رویا) ایزدپناه، زندانی سیاسی، در پی مثبت اعلام شدن تست کرونا در این روز از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

قرار بازداشت موقت منوچهر محراب بختیار، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اندیمشک، در زندان درفول علیرغم ابتلا به کرونا و حال نامساعد جسمی در این روز مجددا تمدید شد. محراب بختیار ۱۴ تیرماه توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان دزفول منتقل شده بود.

در این روز محمدحسن سلمانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۸، از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

پنجشنبه ۲۱ مرداد

اکبر آزاد، عضو کانون نویسندگان ایران و فعال مدنی، طی تماس تلفنی با خانواده‌ی خود در این روز از انتقالش به زندان تهران بزرگ خبر داد.

شورای انجمن‌های حقوقی و وکالت اروپا (CCBE) در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رییس‌ جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه این شورا تأکید زیادی بر احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون دارد، نسبت به بازداشت و مجازات وکلا در ایران از جمله امیر سالار داودی،جواد علی کردی، فرزانه زیلابی، محمدهادی عرفانیان کاسب، نسرین ستوده، محمد نجفی و گیتی پورفاضل ابراز نگرانی کرد. این بیانیه همچنین در کنار وکلا از سهیلا حجاب، دیگر زندانی عقیدتی نیز نام برده است.

دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در این روز محکومیت پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی روزبه پیری، فعال مدنی آذربایجانی به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» را عیناً تأیید کرد.

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت، در اعتراض به قطعی مکرر تلفن و مدیریت ناکارآمد زندان از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد. در پی قطعی مکرر تلفن زندان و نگرانی خانواده، پدر و مادر دائمی به ناچار برای ملاقات عازم زندان محل تبعید دخترشان شده و به کرونا مبتلا شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای در این روز از مردم افغانستان در مقابل پیشروی و کشتار گروه طالبان حمایت کرد و از نویسندگان و روزنامه‌نگاران آزاده‌ی ایران و سراسر جهان خواست صدای خود را در حمایت از مردم افعانستان بالاتر ببرند. این بیانیه با اشاره به اینکه با هجوم طالبان دستاوردهای مردم افغانستان «در سایه‌ی تبانی قدرت‌های خارجی و فساد داخلی در خطر نابودی کامل قرار گرفته‌ است» اعلام کرده است که «کانون نویسندگان ایران قدرت یافتن طالبان را فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر برای افغانستان و منطقه می‌داند و از مبارزه‌ی مردم آزاده‌ی افغانستان برای تعیین سرنوشت‌شان و برپایی حکومتی مستقل، مردمی و دموکراتیک حمایت می‌کند.»

در این روز خبر رسید سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان بوشهر، به کرونا مبتلا شده است. گفته می‌شود که علیرغم گذشت یک هفته از اعلام نتیجه تست کرونا و درخواست اعزام به مرخصی، تاکنون با مرخصی درمانی قلیان موافقت نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید