ادامه اعتراض‌ نهادهای حقوق بشری به احتمال اجرای حکم اعدام حیدر قربانی

درحالی که گزارش ها حاکی از احتمال اجرای حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی کرد است. درخواست ها در شبکه های اجتماعی در مخالفت با اعدام او بالا گرفته است. خانواده و نزدیکان حیدر قربانی می گویند: وی بی گناه است و اعترافات او هنگام بازجویی زیر شکنجه گرفته شده و فاقد اعتبار است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ اعتراضات نهادهای حقوق بشری در رابطه با اعدام احتمالی حیدر قربانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج شدت گرفته است.

صالح نیکبخت و یکی از نزدیکان آقای قربانی گفته است: احتمال اجرای حکم او در روزهای آینده قوت گرفته و از سازمان های حقوق بشری و شهروندان ایران خواست به اجرای این حکم اعتراض کنند.

سازمان عفو بین‌الملل هم اخیرا در توییتی با اشاره به «شکنجه شدن» آقای قربانی خواستار لغو فوری حکم اعدام او شد.

دادگاه انقلاب سنندج حیدر قربانی را به اتهام «بغی» (شورش مسلحانه)، به اعدام محکوم کرده است. در حالی که شرط تحقق بزه «بغی» عضویت فرد در یک گروه مسلح و استفاده از سلاح در برابر جمهوری اسلامی است، موکل من «حتی در شرایط سخت و دردناکی که تجربه کرده اقراری در این رابطه نداشته و تنها دلیل برای اثبات این اتهام ادعای اداره اطلاعات سنندج و کامیاران است.»

دولت ایران آقای قربانی را به عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران و شورش مسلحانه متهم کرده است. اما سازمان های حقوق بشر می گویند؛ او یک زندانی سیاسی است و اعترافاتش در این زمینه زیر شکنجه بوده و فاقد اعتبار است.

حیدر قربانی، شهروند اهل کامیاران در مهر ماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد وی مدت چند ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و اداره آگاهی این شهر تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفت تا مجبور به انجام اعترافات اجباری شود.

قربانی از ابتدای مهر ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه اول دادگاه کیفری سنندج مجموعا به ۹۰ سال حبس محکوم شده بود اما بعدا در بهمن ماه ۱۳۹۸ براساس پرونده دیگری در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران حکم اعدام گرفت که در زندان مرکزی سنندج به او ابلاغ شد.

این حکم در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تایید و یک ماه بعد درخواست اعاده دادرسی نیز از سوی دیوان رد شد. حیدر قربانی هم‌اکنون در بند سیاسی زندان مرکزی سنندج نگهداری می شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید