یک مقام ارشد جمهوری چک: “برای پناهجویان افغان جایی در اروپا نیست”

آندری بابس، صدر اعظم جمهوری چک می‌گوید که پناهجویان افغان در اتحادیه اروپا جایی ندارند و در عوض، اتحادیه اروپا باید به آنان کمک کنند تا در کشورشان باقی بمانند.

به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اواسط ماه گذشته سبب شد که شمار زیاد افغان‌ها از کشورشان فرار کنند.

از آن زمان به اینسو اتحادیه اروپا هزاران پناهجوی افغان را پذیرفته است، اما حالا اتحادیهٔ اروپا نگران است که ممکن میلیون‌ها افغان به اروپا و کشورهای همسایهٔ اروپا مانند ترکیه پناه برده و بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ میلادی که در نتیجهٔ جنگ سوریه به وجود آمده بود، تکرار شود.

آقای بابس روز سه شنبه هفتم سپتامبر پس از ملاقات با همتایان اتریشی و سلواکی خود گفت: “واقعاً جایی برای آنها [پناهجویان افغان] در اروپا وجود ندارد.”

صدر اعظم جمهوری چک با اشاره به توافق قبلی اتحادیه اروپا و ترکیه گفت: “یک گزینه این است که مانند گذشته با ربیس جمهور (ترکیه) اردوغان مذاکرات انجام دهیم، اما فکر نمی‌کنم این گزینۀ مناسبی باشد.”

ترکیه در سال ۲۰۱۶ قراردادی را با اتحادیه اروپا امضا کرد تا در ازای برخی امتیازات به شمول کمک‌های مالی، جلو ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی را بگیرد.

پناهجویان غیرقانونی اغلب از ترکیه به عنوان گذرگاهی برای رسیدن به کشورهای اروپایی استفاده می کنند.

ترکیه در حال حاضر میزبان بیش از چهار میلیون پناهجو است که حدود ۳.۷ میلیون آن شهروندان سوریه اند.

آقای بابس گفت: “گزینهٔ بهتر راه حلی است که باعث شود مردم در افغانستان بمانند.”

در همین حال اتریش نیز روز سه شنبه اعلام کرد که ۲۱.۳ میلیون دلار را برای کمک به افغان‌ها در کشورهای همسایهٔ افغانستان اختصاص داده است.

سبسشن کرز، صدر اعظم اتریش گفت: “ما سعی خواهیم کرد که رنج آنها را کمتر کنیم، اما ما موافقیم که بحران سال ۲۰۱۵ دیگر نباید اتفاق بیفتد. ما مخالف مهاجرت غیرقانونی هستیم و با قاچاقچبران مبارزه خواهیم کرد.”

صدر اعظم اتریش گفت: “ما باید به دنبال راه حلی در منطقه باشیم و باعث مهاجرت مجدد به اروپا نشویم.”

با همه اینها این مقام جمهوری چک هیچ راه حل قطعی برای گفته های خود ارائه نکرد. این در حالی است که هزاران پناهجوی اهل افغانستان راهی ترکیه شده اند. ترکیه کشوری که خود با بحران پناهجویی هزاران ایرانی، افغانی و سوری مواجه است و عملا هیچ راه کاری برای خروج از این بحران به جز فشار بیشتر به پناهجویان ندارد.

نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید