نامه سرگشاده خانواده‌‌های وکلای دادخواه  به محسنی اژه‌ای

خانواده‌های مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نسبت به «بی‌خبری مطلق» خود از وضعیت فرزندان‌شان شکایت کرده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ سازمانهای حقوق بشری روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰،  با انتشار گزارشی نامه خانواده‌های «وکیلان دادخواه» را بازتاب داده است.

در نامه به محسنی اژه‌ای، خانواده‌های وکیلان یاد شده نوشته‌اند: «روا نیست در بیخبری مطلق از وضعیت عزیزانمان مورد هجوم خبرهای ضد و نقیض و سناریوسازی‌های مغرضانه و فشار و تهدید و جوسازی روانی واقع شویم.»

در این نامه، از بازداشت این وکیلان توسط «نهادی نامعلوم» سخن رفته و به وظیفه این وکیلان برای دادخواهی در چهارچوب قانون اشاره شده است.

خانواده‌های این وکیلان زندانی در نامه خود از گذشت ۲۵ روز از بازداشت آن‌ها سخن گفته و تاکید کرده‌اند که به‌رغم مراجعه به نهادهای متعدد و از آن جمله به دادستانی تهران و وزارت دادگستری هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌اند.

این خانواده‌ها در این نامه نوشته‌اند: «تنها یک جواب نصیب‌مان شده که در بازداشت موقت همه چیز وابسته به شخص بازپرس پرونده است و ما حق دخالت نداریم.»

شش نفر از وکیلان دادگستری و همچنین کنشگران مدنی روز ۲۳ مرداد بازداشت شدند. این افراد بر آن بودند تا علیه مقامات مسئول جمهوری اسلامی در ارتباط با سوءمدیریت و عدم اقدام به موقع برای واردات واکسن کرونا و مهار بحران برخاسته از آن شکایت کنند.

از یان این افراد لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و مریم‌افرافراز به تدریج از زندان آزاد شدند، اما سه وکیل دیگر یاد شده در این نامه سرگشاده همچنان در حبس انفرادی به سر می‌برند.

هادی قائمی، مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز «دستگیری دسته‌جمعی وکلا و فعالان مدنی آن‌هم پیش از ثبت شکایت» را بی‌سابقه خوانده و از آن به عنوان جلوه‌ای از تداوم فشارهای امنیتی بر وکلا یاد کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید