اعزام به مرخصی رضا مهرگان و آزادی کیانوش اصلانی از زندان اوین

همزمان دو فعال مدنی به نامهای رضا مهرگان با تودیع قرار وثیقه، و کیانوش اصلانی فعال ترک (آذربایجانی ) با پایان دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ کیانوش اصلانی فعال ترک (آذربایجانی ) روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، با پایان دوران محکومیت پنج ساله خود از زندان آزاد شد.

اصلانی،  در جریان اعتراضات خیابانی روز جهانی زبان مادری در میدان انقلاب تهران بازداشت و در فروردین سال ۹۸ به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

در حکم ۵ سال حبس کیانوش اصلانی به دنبال قبول اعاده دادرسی و نقض حکم در دیوان عالی کشور، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به عنوان شعبه هم عرض، به ۲ سال حبس کاهش پیدا کرده  و حدود ۷ ماه بیش از مدت محکومیت خود در زندان بوده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات کیانوش اصلانی در تاریخ دوم تیر ماه ۱۳۹۹، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

آقای اصلانی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی زرگر از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به پنج سال حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

اصلانی از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که در جلسه دادگاه علیه وی مطرح شده بود نیز تبرئه شد. این حکم نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

همچنین در خبری دیگر؛ رضا مهرگان فعال مدنی روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین به مرخصی ۱۵ روز اعزام شد.

رضا مهرگان در تاریخ ۲۳ مردادماه در اعتراض به انتقال به قرنطینه علیرغم نتیجه منفی تست کرونا، دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۳۰ مردادماه پس از انتقال به بند عمومی زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

رضا مهرگان در تاریخ ۷ شهریورماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در حوالی رامسر بازداشت و مدتی بعد از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

مهرگان،  در تاریخ هشتم دی ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس، از بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از حیث مجازات تکمیلی به دو سال اقامت اجباری در منطقه جعفرآباد از توابع آرین شهر خراسان جنوبی محکوم شد.

حکم صادره بعدا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به ریاست قاضی احمد زرگر، به ۶ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید