اعزام به نخستین مرخصی پس از ۱۴ سال زندان؛ نامشخص بودن شاکی پرونده بیژن عبدالکریمی

حمایت دیده‌بان حقوق بشر از یک روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی و کارگری، اعزام به مرخصی یک زندانی پس از ۱۴ سال حبس، صدور حکم ۵۱ ماه حبس برای یک زندانی سیاسی، حمایت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا از وکلای بازداشت‌شده در مرداد ماه، و اخراج یک استاد دانشگاه به اتهام دفاع از نظام پادشاهی پهلوی از جمله اخبار حقوق شهروندی چند روز گذشته ایران است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ اعزام به مرخصی محمد علی منصوری پس از ۱۴ سال حبس، امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی و کارگری با وجود تامین وثیقه «۵۰۰» میلیون تومانی در بازداشت،سعید فتحی‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی مهاباد که به اتهام «عبور غیرقانونی از مرز» توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب مهاباد به ۵۱ ماه حبس محکوم شده است، وکلای بازداشت‌شده مرداد ماه و همچنین آخرین وضعیت بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه، عناوین مهم شهروندی چند روز گذشته هستند.

امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی و کارگری

سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی روزهای گذشته با محکوم کردن بازداشت امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی و کارگری، و عدم آزادی او با وجود صدور قرار وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی، از مقامات ایران خواست فورا اتهامات مربوط به «انتقاد از نظام» این روزنامه‌نگار که بیش از یک هفته در بازداشت به سر می‌برد را رفع و او را آزاد کنند.

این نهاد حقوق بشری همچنین از مقامات ایران خواست، به سرکوب خود علیه روزنامه نگاران پایان دهند.

محمدعلی منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج

از سوی دیگر اخبار حاکی از اعزام به مرخصی محمدعلی منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، است که مدت ۱۴ سال را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان سپری کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای منصوری شهریور سال ۸۶ پس از شرکت در مراسم بزرگداشت کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ بازداشت شد.

وی که توسط شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق» به ۱۷ سال زندان، تبعید به زندان رجایی شهر کرج، و ۱۵۰ هزار تومان جریمه‌ نقدی محکوم شده بود، سرانجام روز پنجشنبه ۱۸ شهریور به مرخصی فرستاده شد.

سعید فتحی‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی مهاباد

وبسایت حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز از محکومیت سعید فتحی‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی مهاباد، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُردستانی» و «عبور غیرقانونی از مرز» خبر داد و نوشت، او توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب مهاباد به ۵۱ ماه حبس محکوم شده است.

به گزارش این وبسایت حقوق بشری آقای فتحی‌نژاد که از ۲۶ خرداد ماه در بازداشت به ‌سر می‌برد، از حق داشتن ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم است.

وکلای بازداشت‌شده مرداد ماه

جعفر کوشا،‌ رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا در رابطه با بازداشت گروهی از وکلای دادگستری که اواخر مردادماه به همراه دو فعال مدنی بازداشت شده بودند گفت، که این وکلا برای دفاع از حقوق مردم اقدام ملی کردند و «ما سعی کردیم به صورت محرمانه و نامحسوس از اینها دفاعیاتی را انجام دهیم.»

پیشتر صدای آمریکا گزارش کرده بود که آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، و لیلا حیدری،‌ چهار وکیل دادگستری، به همراه مهدی محمودیان و مریم افرافراز، دو فعال مدنی، که قصد داشتند علیه مسببان مدیریت ناکارآمد کرونا طرح دعوی کنند روز شنبه ۲۳ مرداد با هجوم مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

بر اساس اطلاعات موجود با وجود آزادی برخی از این افراد آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، و مهدی محمودیان کماکان در بازداشت به ‌سر می‌برند.

بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

همچنین، بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه آزاد که سیزدهم شهریور حکم اخراج خود را از این دانشگاه دریافت کرده، می‌گوید به اتهام «دفاع از اصحاب فتنه» اخراج شده است.

آقای عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، که خبرگزاری مهر دلیل اخراج او را دفاع از نظام پادشاهی پهلوی اعلام کرده بود، در گفتگویی که خبرگزاری «موج» روز شنبه منتشر کرده می‌گوید که نمی‌داند شاکی او چه کسی است، اما دلیل برکناری‌اش، سخنرانی در سال نود و هشت بوده که در آن به اعتراضات و حوادث سال ۸۸ اشاره کرده است.

او هم‌چنین گفت، مطابق حکم دادگاه حقوق او باید پرداخت شود، اما حتی به حکم دادگاه نیز توجهی نشده است.

بیژن عبدالکریمی در بیست سال گذشته در دانشگاه تدریس کرده و چندین کتاب را به عنوان نویسنده و مترجم، به چاپ رسانده است

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید