انجمن قلم آمریکا پن «جایزه آزادی نگارش باربی» به بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی اعطا شد

انجمن قلم آمریکا، پن، با اعطای جایزه به بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، سه نویسنده زندانی ایرانی، خواهان آزادی آنها شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ انجمن قلم آمریکا پنجشنبه اعلام کرد در مراسم سالانه خود از این سه عضو زندانی انجمن نویسندگان ایران قدردانی خواهد کرد.

جایزه انجمن قلم آمریکا با عنوان «جایزه آزادی نگارش باربی »، یکی از جوایز سالانه این انجمن است که با هدف پایان دادن به تعقیب قضایی نویسندگان و دفاع از آزادی بیان اعطا می شود.

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان از مهر سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر می برند.

بی بی سی فارسی در اینباره نوشت: بنابر اعلام انجمن قلم آمریکا، علت محکومیت این سه نویسنده دفاع از آزادی بیان و مخالفت مسالمت آمیز با سانسور دولتی است.

آقای بکتاش و آقای خندان هر کدام به شش سال زندان و کیوان باژن به سه سال و نیم زندان محکوم شده اند.

بکتاش آبتین فروردین امسال در زندان به کووید-۱۹ مبتلا شد و تصویر او در حالی که با لباس زندان و پابند بستری بود،‌ در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

سوزان ناسل، مدیرعامل انجمن قلم آمریکا در بیانیه ای گفت: «هدف قرار گرفتن این سه شیر جامعه نویسندگان ایران که تنها سلاحشان تفکر است، نشان دهنده ورشکستگی فکری حکومتی است که به قدری نگران بقای خویش است که به تلاشی بی ثمر برای از بین بردن استقلال فکری روی آورده است.»

هدف از اعطای جایزه انجمن قلم فشار به دولت ها برای آزادی زندانیان سیاسی است.

در سال های گذشته این جایزه به نویسندگان و روزنامه نگارانی از چین، عربستان سعودی و میانمار اعطا شده است.

بنابر اعلام انجمن قلم آمریکا، ایران در رده چهارم کشورهای جهان از لحاظ تعداد نویسندگان و متفکران زندانیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید