عفو بین الملل به مرگ مشکوک دهها زندانی در حین بازداشت واکنش نشان داد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، مرگ مشکوک زندانیان در حین بازداشت و مصونیت عاملان این جنایات را محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان؛ « بی عقوبت ماندن یک دهه مرگ در حین بازداشت، استمرار مصونیت سازمان‌یافته مرتکبان شکنجه از مجازات»، مرگ مشکوک یاسر منگوری و دهها زندانی دیگر در حین بازداشت را محکوم کرد.

این سازمان بین‌المللی در پی انتشار خبر مرگ مشکوک یاسر منگوری در حین بازداشت، اعلام کرد: مقامات جمهوری اسلامی از مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در مورد مرگ در حین بازداشت دست کم ۷۲ نفر از ژانویه ۲۰۱۰ سر باز زده‌اند.

عفو بین الملل تاکید کرد: این عدم پاسخ‌گویی در حالی ادامه یافته که بر اساس گزارش‌های قابل اعتنا، مرگ‌ این افراد ناشی از شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها یا استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک آور توسط مقامات بوده است.

این سازمان همچنین با اشاره به ویدئوهای درز یافته از زندان اوین و افشای بدرفتاری با زندانیان، تصریح کرد: تا به امروز، حتی یک نفر از مسئولان در قبال این مرگ‌های در حین بازداشت مجبور به پاسخگویی نشده و به دست عدالت سپرده نشده و این نشان دهنده بحران دیرینه مصونیت از مجازات در جمهوری اسلامی است.

عفو بین‌الملل افزود: این بحران موجب شده، شکایات مرتبط با شکنجه و کشتار توسط ماموران حکومتی همواره بدون تحقیق و عقوبت باقی بمانند.

سازمان عفو بین‌الملل به همراه ۹ سازمان حقوق بشری دیگر از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است، یک سازوکار تحقیقاتی و پاسخگویی برای جمع آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل شواهد و اسناد مرتبط با جدی‌ترین جنایات بین‌المللی صورت گرفته در جمهوری اسلامی، تاسیس کرده و به این‌ ترتیب، زمینه برگزاری محاکمه‌های کیفری عادلانه را فراهم سازند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید