عفو بین الملل به مرگ مشکوک دهها زندانی در حین بازداشت واکنش نشان داد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، مرگ مشکوک زندانیان در حین بازداشت و مصونیت عاملان این جنایات را محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان؛ « بی عقوبت ماندن یک دهه مرگ در حین بازداشت، استمرار مصونیت سازمان‌یافته مرتکبان شکنجه از مجازات»، مرگ مشکوک یاسر منگوری و دهها زندانی دیگر در حین بازداشت را محکوم کرد.

این سازمان بین‌المللی در پی انتشار خبر مرگ مشکوک یاسر منگوری در حین بازداشت، اعلام کرد: مقامات جمهوری اسلامی از مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در مورد مرگ در حین بازداشت دست کم ۷۲ نفر از ژانویه ۲۰۱۰ سر باز زده‌اند.

عفو بین الملل تاکید کرد: این عدم پاسخ‌گویی در حالی ادامه یافته که بر اساس گزارش‌های قابل اعتنا، مرگ‌ این افراد ناشی از شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها یا استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک آور توسط مقامات بوده است.

این سازمان همچنین با اشاره به ویدئوهای درز یافته از زندان اوین و افشای بدرفتاری با زندانیان، تصریح کرد: تا به امروز، حتی یک نفر از مسئولان در قبال این مرگ‌های در حین بازداشت مجبور به پاسخگویی نشده و به دست عدالت سپرده نشده و این نشان دهنده بحران دیرینه مصونیت از مجازات در جمهوری اسلامی است.

عفو بین‌الملل افزود: این بحران موجب شده، شکایات مرتبط با شکنجه و کشتار توسط ماموران حکومتی همواره بدون تحقیق و عقوبت باقی بمانند.

سازمان عفو بین‌الملل به همراه ۹ سازمان حقوق بشری دیگر از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است، یک سازوکار تحقیقاتی و پاسخگویی برای جمع آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل شواهد و اسناد مرتبط با جدی‌ترین جنایات بین‌المللی صورت گرفته در جمهوری اسلامی، تاسیس کرده و به این‌ ترتیب، زمینه برگزاری محاکمه‌های کیفری عادلانه را فراهم سازند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل