اعدام یک زندانی در زندان دیزل آباد کرمانشاه به اتهام قتل عمد

یک زندانی محبوس در زندان دیزل آباد کرمانشاه به‌نام  ماشاالله سبزی که پیشتر به اتهام قتل عمد به قصاص نفس، اعدام محکوم شده بود در پی مراسمه «قسامه» اعدام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ یک زندان محبوس در زندان مرکزی کرمانشاه«دیزل آباد» به نام ماشاالله سبزی ۴۸ ساله، صبح روز هشتم مهرماه ۱۴۰۰، اعدام شد. او پیشتر به اتهام قتل عمد بازداشت شده بود که در پی مراسم «قسامه» اعدام شد.

یک منبع مطلع گفته است:«ماشاالله سبزی با قسامه به اعدام محکوم شده بود و و خودش در طول این سال‌ها همیشه گفته بود، من مرتکب قتل نشده‌ام و کاملا بیگناهم و حتی روز سه شنبه خانواده اش به زندان رفته بودند و به آنها گفتند که او تا ملاقات آخر را انجام ندهد، اعدام نمی‌شود. در حالیکه او را به انفرادی بردند و حکم اجرا شد و خانواده اش آخرین ملاقات را هم با او نداشتند.»

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط «پنجاه» نفر از بستگان در قتل عمدی و «بیست و پنج» نفر در قتل شبه عمدی است.

لازم به ذکر است، افرادی که در قسامه سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم قتل نیستند. صدور حکم اعدام بدون شواهد و مدارک کافی و فقط به این دلیل که خانواده شاکی گمان می‌کنند فرد متهم مرتکب قتل شده، در سیستم‌های قضایی مدرن قابل قبول نیست و باید أن را ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، به ویژه ماده ۱۰ قلمداد کرد.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید