ضرب و شتم خانواده بهروز آلخانی از سوی گارد ویژه زندان ارومیه

اعضای خانواده «بهروز آلخانی» از سوی نیروهای ضد شورش، ضرب و شتم شده‌اند و با اعمال زور و خشونت تحصن آنها را پایان داده‌اند. گفته شده اعضای این خانواده دیگربار در برابر زندان ارومیه تجمع کرده‌اند.

به گزارش کمیپن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانواده «بهروز آلخانی» اصرار دارند تا روشن شدن نتیجه درخواست تجدیدنظر و پاسخ نهایی دیوان عالی کشور اجرای حکم اعدام فرزندشان متوقف شود. این در حالی است که هیچ‌کدام از مسوولان زندان و اجرای احکام و دادستانی پاسخ‌گو نیستند و حتی به تجمع مسالمت‌آمیز آنها نیز با خشونت برخورد می‌کند.

گفته شده در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای توقف اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرذ، سازمان «عفو بین‌الملل» سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در بیانیه‌ای رسمی از مقامات ایرانی خواسته تا “فورا مجازات اعدام بهروز آلخانی را متوقف کند.”

در بخشی از بیانیه «عفو بین‌الملل» آمده: “اجرای حکم اعدام یک زندانی در حالی که در انتظار نتیجه درخواست تجدید نظر خود است، نقض جدی قوانین ایران و قوانین بین‌المللی است و همچنین توهین به عدالت بین‌المللی است.”

از سوی دیگر «بهمن آلخانی» پسرعموی این زندانی در گفتگو با «هیوا مولانیا» گزارشگر کمپین گفته: “متاسفانه رضا فتحی آذر وکیل بهروز همدست دولت است. او دو روز است موبایلش را خاموش کرده، دفترش را بسته و پاسخگو نیست. خانواده‌اش می‌گویند به سفر خارج از کشور رفته است.”

یکی دیگر از اعضای این خانواده که نخواست نامش فاش شود با تاکید بر اینکه «بهروز آلخانی» بر اثر شکنجه‌های جسمی و روانی بسیار در زندان بیمار شده است به کمپین گفته: “امروز ده دقیقه اجازه ملاقات دادند. مسوولان زندان به بهروز گفته‌اند به جای دیگری انتقالش می‌دهند اما به خانواده گفتند اعدامش می‌کنیم و برای ملاقات آخر او را ببینید، ولی به خودش نگویید اعدام می‌شود.”

«ابراهیم آلخانی» عموی این زندانی سیاسی به کمپین گفته: “درخواست فوری ما فرصت یک دو روزه‌ای برای پیگیری و یا یافتن راه چاره‌ای برای نجات جان بهروز است.”

این در حالی است که «بهروز آلخانی» زندانی سیاسی محکوم به اعدام، محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، ساعت ۹ صبح امروز سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در تماسی تلفنی از زندان به خانواده‌اش گفته بود که برای آخرین ملاقات به دیدار او بروند.

«بهمن آلخانی» درباره اتهام انتسابی و آخرین وضعیت پرونده این زندانی به کمپین گفته: “با وجود اتهامی که به برادرم زده‌اند، خانواده مقتول تابحال از بهروز شاکی نشده‌اند و ما تاکید می‌کنیم او بی گناه است. نزدیک به ۲۰ ماه است که پرونده برادرم به دیوان عالی کشور ارجاع شده و تاکنون حکم اعدام برای بار دوم نیز تایید نشده بود و قاعدتا تا زمانی که حکم تایید نشده نباید برادرم را برای اجرای حکم به انفرادی می‌بردند. اگر تایید شده باشد، به احتمال زیاد مخفیانه بوده و به برادرم، وکیل و خانواده ابلاغ رسمی نشده است.”

در همین رابطه گزارشگر کمپین جهت تماس با «رضا فتحی آذر» وکیل این زندانی سیاسی کُرد، چندین بار تلاش کرده، اما موبایل ایشان تاکنون خاموش بوده است.

Malihe Mirozade Madare Behrooz Alkhani1-kampain.info
«ملیحه میروزاده»، مادر «بهروز آلخانی»

بر اساس گزارش‌های پیشین کمپین، «بهروز آلخانی» به دلیل فشارهای وارده در طی ۱۹ ماه حبس در سلول‌های انفرادی، دچار اختلالات روانی مرتبط با حضور بلندمدت در سلول انفرادی شده و بیش‌تر اوقات وضعیت سلامتی‌اش وخیم بوده است. این در حالی است که به دلیل حساسیت پرونده، مسوولان زندان از اعزام او به بیمارستانی خارج از زندان ممانعت به عمل می‌آورده‌اند.

«بهروز آلخانی» فرزند فارس، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در شهر سلماس، بازداشت شد. او نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر سلماس، خوی و ارومیه به سر برده و مورد شکنجه‌‌های جسمی و روانی قرار گرفته است.

پیش‌تر برادر «بهروز آلخانی» در گفتگویی با کمپین گفته: “بهروز در طی مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود. با دریل، مچ پای وی را سوراخ کرده بودند و انگشتان دستش را شکسته بودند. در هنگام بازداشت در اداره اطلاعات، به سر برادرم شوک الکتریکی وصل کردند و به وسیله کابل هم بسیار مورد تعزیر قرار گرفته بود. بر اثر ضرباتی که به سر بهروز وارد کرده بودند، او تعادل روحی خود را از دست داده بود تا جایی که یک بار در جلسه دادگاه به درخواست وکیل تسخیری وی (آقای یدالله حصاری) مبنی بر وخامت وضع روحی بهروز، جلسه دادگاه به تعویق افتاد.”

پیمان آلخانی در همان گفتگو تاکید کرده بود: “برادر من به اتهام قتل ولی حاجی‌قلی‌زاده دادستان خوی، به اعدام محکوم شده است؛ در حالی که بهروز به هیچ‌وجه به قتل دادستان اعتراف نکرده است و تنها مدرکی که علیه وی موجود است، اظهارات یکی از دوستان بهروز است که گفته در شب قتل دادستان خوی، بهروز آلخانی را پریشان و نگران دیده است.”

برادر این زندانی محکوم به اعدام همچنین گفته: “بهروز بی‌گناه است و در ترور دادستان هیچ‌گونه نقشی نداشته است، حتی خانواده دادستان نیز حاضر به شکایت از وی نشده‌اند و اکنون شاکی او مدعی‌العموم است.”

گفتنی است، وضعیت جسمی و روحی بهروز آلخانی در زندان، مداوما وخیم گزارش شده و به تشخیص پزشکان او باید در بیمارستانی خارج از زندان بستری می‌شد اما مسوولین زندان به بهانه نوع محکومیت این زندانی، تاکنون از اعزام او به بیمارستان طفره رفته‌اند.

«بهروز آلخانی» به همراه ۱۵ تن دیگر در ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی در شهر «سلماس» به اتهام “رابطه با پژاک” بازداشت شد. او پس از چند ماه با اتهام جدید “مشارکت در قتل دادستان خوی” روبرو شد و در «شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه» به ریاست «قاضی چابک» به اتهام “همکاری موثر با پژاک” و “قتل دادستان شهرستان خوی” به اعدام محکوم شد.

«بهروز آلخانی» همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام “حمل و نگهداری سلاح گرم” به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است. برادر او در این باره گفته: “در هنگام بازداشت هیچ سلاحی از وی کشف نشده و تنها برای اینکه ادله کافی برای اثبات قتل دادستان در اختیار نداشتند این اتهام را به بهروز وارد کردند.”

گفتنی است «بهروز آلخانی» همراه با ۲۸ تن از زندانیان سیاسی بند ١٢ ارومیه، “در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و در راستای بند مستقل سیاسی و بازگرداندن زندانیان سیاسی پراکنده در سایر بندها و همچنین خروج زندانیان با جرایم خطرناک و جرایم مربوط به مواد مخدر از بند زندانیان سیاسی، توقف رفتارهای غیر انسانی و تحقیرآمیز در قبال زندانیان و اعضای خانواده آنها،” از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۳، تا پایان روز دوشنبه اول دی‌ماه ۱۳۹۳، دست به اعتصاب غذا زده بودند. آنها پس از ۳۳ روز مقاومت و اعتراض قانونی، به اعتصاب غذای خود پایان داده بودند.

دو تصویری که در پی آمده مربوط به تجمع امشب اعضای خانواده «بهروز آلخانی» در مقابل «زندان مرکزی ارومیه» است که از صفحه فیس‌بوکی «خالد محمدزاده» روزنامه‌نگار برداشته شده است.

Behrooz Alkhani1-kampain.info.jpg Behrooz Alkhani2-kampain.info.jpg

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید