انتقال سپیده قلیان به بند ۲۰۹ زندان اوین

سپیده قلیان  فعال مدنی، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ سپیده قلیان  فعال مدنی، روز پنج‌شنبه بیست و دوم  مهرماه ۱۴۰۰، به بازداشتگاه بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.

این فعال مدنی، روز دوشنبه نوزدهم  مهرماه ۱۴۰۰، در حالی که در ایام مرخصی بسر میبرد، توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت شد.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر نوشت: «ساعتی پیش سپیده قلیان  با خانواده تماس گرفته و گفته است که از اهواز به بوشهر برده شده و از بوشهر به تهران و به زندان اوین (بند ۲۰۹) منتقل شده است. گویا این انتقال برای تحقیقات و بازجویی برای پرونده جدید (افشای مطالبی از زندان بوشهر) بوده است.»

سپیده قلیان، در حالی که در ایام مرخصی بسر میبرد روز دوشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت شد. پیشتر یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا گفت که در جریان این بازداشت ۳۰ مامور زن و مرد به منزل خواهر خانم قلیان مراجعه کرده و تمامی تلفن‌های همراه خانواده را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

خانم قلیان که پیشتر در تاریخ ۲۸ مردادماه از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، ضمن انتشار خبر احضار خود در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «زندان بوشهر ده روز پیش تماس گرفت که من باید برگردم زندان بوشهر. وقتی اقدام به برگشتن به زندان بوشهر کردم به من گفتن که باید برم تهران و تهران و اجرای احکام تهران تصمیم می‌گیره به چه زندانی منتقل می‌شم. دارن بین زنداناشون می‌گردن ببینن بدتر از بوشهرکجا هست لابد.»

سپیده قلیان پیش‌تر در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ بازداشت و روز شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شده‌بود.

سپیده قلیان، یکی از متهمان هفت‌تپه که به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شده‌است، از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذای خشک بود و از بامداد روز جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ با وعده مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داده‌بود.

سپیده قلیان ابتدا در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ بازداشت و در آذرماه با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌بود، اما دوباره در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت شد و یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شده‌بود.

این شهروند خبرنگار در هشتم اردیبهشت در حالی به زندان اوین منتقل شد که در همان روز اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی نیز به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شده‌بودند.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که در این جلسه بازپرسی، ۴ اتهام از جمله «فعالیت تبلیغی علیه نظام ، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور  ، همکاری با گروهای معاند  و اخلال در نظم عمومی» به خانم قلیان تفهیم شده‌است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید