طالب هجرتی‌پور، محبوس در زندان سنندج در آستانه خطر قریب الوقوع حکم اعدام قرار دارد

طالب هجرتی‌پور، زندانی محبوس در زندان سنندج، که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، در آستانه اجرای حکم قرار دارد و قرار است طی روزهای آخر ماه مهر حکم وی اجرا شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طالب هجرتی‌پور، ۳۳ ساله، فرزند محمد و اهل روستای «برده رشه» از توابع شهرستان مریوان، که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده، در زندان مرکزی سنندج در آستانه اجرای حکم قرار دارد.

مسئولان به این زندانی اطلاع داده‌اند که در روزهای آخر ماه مهر، حکم وی به اجرا درخواهد آمد.

طالب هجرتی‌پور که پدر دو کودک خردسال است، از شش سال و نیم پیش با این اتهام بازداشت و در زندان به‌سر می‌برد.

به گفته منابع مطلع، «طالب هجرتی‌پور در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۳ «در روستای محل زندگی خود با سلاح شکاری، در یک درگیری بر سر زمین کشاورزی مرتکب قتل می‌شود» و پس از یک سال فرار خود را تسلیم پلیس می‌کند. حکم قصاص نفس این زندانی، حدود شش ماه پیش در دیوان عالی کشور تایید و پرونده وی به اجرای احکام ارسال شد.»

سازمان حقوق بشر ایران در اینباره گفت: «طالب هجرتی‌پور در اعترافاتش گفته که من شلیک کردم، اما نه اینکه قصد کشتن او را داشته باشم و یا سینه‌اش را نشانه بگیرم. من شلیک کردم در حالت عصبانیت اما ناخواسته بوده و به هیچ وجه شلیک من مستقیم نبوده و تا لحظه‌ای که اعدام میشوم می‌گویم، من به عمد او را نکشتم و فقط قصدم ترساندن او بوده که متاسفانه گلوله به او خورد.»

به گفته این منبع: « شرایط زندگی خانواده طالب بسیار سخت و ناراحت کننده است و فرزندانش در بدترین شرایط زندگی می‌کنند و از لحاظ مالی هیچ پشتوانه‌ای ندارند. ما از خانواده مقتول می‌خواهیم که گذشت کنند.»

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید