چهار شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه  شیراز آزاد شدند

معین میثاقی، نگاره قادری، هایده فروتن و پسرش مهران مصلی نژاد، شهروندان بهایی ساکن شیراز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰، معین میثاقی، نگاره قادری، هایده فروتن و پسرش مهران مصلی نژاد، شهروندان بهایی ساکن شیراز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

این شهروندان که تا زمان آزادی در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه پلاک ۲۰۱ نیروی انتظامی شیراز نگهداری می‌شدند با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی برای هر کدام صورت گرفته است.

در تاریخ ۳۱ شهریورماه معین میثاقی و نگاره قادری پس از بازرسی منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همزمان ماموران با مراجعه به منزل هایده فروتن و پسرش مهران مصلی نژاد، منزل آنها را مورد تفتیش قرار داده و برخی از لوازم شخصی آنها را ضبط کرده و با خود بردند. اما به دلیل عدم حضور خانم فروتن در منزل موفق به بازداشت وی نشده بودند. از این شهروندان خواسته شده بود تا برای ادای توضیحات در اداره آگاهی شیراز حاضر شوند.

این افراد در پی مراجعه به اداره آگاهی این شهر بازداشت شدند. پیش از این نیز منزل این شهروندان دو بار دیگر از سوی ماموران مورد بازرسی قرار گرفته بود.

به گفته یک منبع مطلع منزل آقای میثاقی فروردین‌ماه امسال نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود. این منبع در این خصوص افزود: «رفتار ماموران در جریان تفتیش فرودین امسال بسیار خشن و وحشیانه بود. به طوری که ظرف سوپ داغ روی پای دختر ٢ ساله آنها ریخت و تا مدت‌ها درگیر سوختگی پای این بچه بودند.»

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل