مرگ یک زندانی در پی ضرب و شتم  ماموران زندان در سنندج

خسرو جمالی فر، زندانی محبوس در زندان سنندج، در پی ضرب و شتم از سوی مامورین زندان جان خود را ازدست داد. برادر این زندانی می گوید:«ما مطلع بوده‌ایم که برادرم سه روز پیش به سلول انفرادی بند قرنطینه زندان منتقل شده است.»

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ شب سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰، یک زندانی به نام خسرو جمالی فر، ۲۶ ساله، در پی ضرب و شتم توسط ماموران زندان جان خود را از دست داد.

خسرو جمالی فر، که متهم به قتل دو شهروند بود و در انتظار صدور حکم، شب سه شنبه به دنبال ضرب و شتم، توسط ماموران زندان جان باخت، او به دلیل وارد آمدن ضربه به سر، جان خود را از دست داد.

به گفته یک منبع مطلع روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه، آقای جمالی فر در “کریدور” بند “قرنطینه” این زندان با یکی دیگر از زندانیان درگیر شد. این منبع مطلع در این خصوص افزود: «ماموران زندان خسرو را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و او نهایتا به دلیل ضربات وارده فوت کرد.

یک منبع نزدیک به خانواده خسرو گفته است: «جسد خسرو جمالی‌فر ساعت نه شامگاه دیروز توسط کادر امنیتی زندان مرکزی سنندج به زندان توحید انتقال یافته و اعلام کرده‌اند که با خردن قرص  اقدام به خودکشی کرده است. این منبع در ادامه اعلام کرد هرچند وی قبل از رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داده بود، اما پرسنل بیمارستان اقدام به شستشوی معده وی کرده‌اند و مدرکی دال بر اقدام به خودکشی از طریق خردن قرص رویت نشده است.»

وی در ادامه گفت: نیروهای امنیتی حتی اجازه ندادهاند که هیچ کدام از اعضای خانواده ما جسد را ببینند و در فضایی کاملاً امنیتی ساعت ۱۰ صبح امروز جسد را خاک کرده‌اند.

این منبع به نقل از خانواده خسرو در پایان گفته:«ما مطلع بوده‌ایم که برادرم سه روز پیش به سلول انفرادی بند قرنطینه زندان منتقل شده است.»

در این ماجرا قصور پرستار زندانی به نام عبدالهی و عدم اعزام به موقع به بیمارستان نیز در مرگ این زندانی موثر بوده است.

هم اکنون سایر زندانیان زندان سنندج، «تقاضای بررسی دوربین‌های مدار بسته کریدورها دارند و همینطور خواستار بازدید بازرسان سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه هستند. اما تا این لحظه پاسخی به خواسته آنها داده نشده و فضای امنیتی بر زندان حاکم شده است.»

ضرب و شتم زندانیان در زندان‌های ایرانی امری مسبوق به سابقه است. این درگیری‌ها در مواردی منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر و یا مرگ زندانی می‌شود. این امر در حالی است که مسئولیت حفظ سلامت زندانی در دوران محکومیت، با سازمان زندان‌ها است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید