تداوم بازداشت و بی‌خبری مطلق از امیر هوشمند فعال مدنی بازداشتی در سنندج

امیر هوشمند، فعال مدنی و مدافع حقوق بشر در سنندج، که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. با گذشت بیش از سه ماه از بازداشت وی و پیگیری‌های خانواده این بازداشتی هنوز از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیای و مدنی؛ امیر هوشمند، فعال مدنی و مدافع حقوق بشر در سنندج، در روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

علیرغم پیگیری خانواده این بازداشتی هنوز اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری وی به دست نیامده از این رو خانواده هوشمند، نگران وضعیت موجود فرزندشان هستند.

خانواده این فعال حقوق بشر به گزارشگر کمپین گفته اند: «فرزندم در بدترین شرایط  موجود قرار دارد ایشان گفته اند که احتمال اینکه امیر را به اتهام‌های واهی محاکمه و محکوم کنند بسیار است، چرا که او تحت فشار برای «اعترافات اجباری» قرار دارد.»

گفته شده «این مدافع حقوق بشر اهل سنندج، در ادامه بازداشت‌های اخیر فعالان مدنی در کردستان، روز ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات سپاه، در منزل شخصی‌ خود و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده است.»

یک منبع مطلع از وضعیت این فعال مدنی به کمپین گفته: «پیگیری‌های خانواده امیر هوشمند برای اطلاع از وضعیت او تاکنون بی‌نتیجه بوده است.»

این منبع همچنین افزود: «امیر هوشمند از جمله مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی کُرد سنندج است که درباره موارد نقض حقوق بشر شهروندان کُرد فعالیت داشته است.»

اعتراف‌گیری در جمهوری اسلامی ایران به مجموعه فعالیت‌های فیزیکی و روانی نهادهای امنیتی و نظامی گفته می‌شود که بر اساس گفته‌های برخی افراد، پس از انقلاب ۱۳۵۷، به اجبار برای تهدید، ارعاب، تخریب شخصیت و تحمیل اعتراف از مخالفان عمدتاً سیاسی استفاده شده‌است. از این رو، اعتراف‌گیری در نسبتی مستقیم با شکنجه است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید