تفکیک غیرقانونی پرونده و دادگاه رسیدگی به اتهامات پنج وکیل و فعال مدنی «دادخواهان سلامت» در تهران برگزار شد

پرونده دادخواهان سلامت، توسط دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان تفکیک شد. آقای فقیهی و وکیل مدافع ایشان که قبلا به دادگاه احزار شده بودند از شرکت در جلسه رسیدگی به اتهامات خود خوداری نمودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ دادگاه رسیدگی به اتهامات پنج وکیل و فعال مدنی، روز یکشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۰، بر گذار شد. محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری، در اعتراض به تفکیک غیرقانونی رسیدگی به پرونده از حضور در جلسه دادگاه که پیشتر به آن احضار شده بود امتناع کرد.

بر اساس این گزارش، آقای فقیهی وکیل دادگستری، همراه با وکیل مدافع خود که پیشتر به این جلسه احضار شده بودند، به دلیل تفکیک پرونده، جلسه دادگاه را ترک کردند.

گفته می‌شود که بنا بر تصمیم قاضی مظلوم، رئیس شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، پرونده متهمین این پرونده به صورت جداگانه رسیدگی خواهد شد.

مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی به «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند. همچنین اتهام محمدرضا فقیهی و مریم افرافراز «عضویت در گروه‌های معاند نظام» عنوان شده است.

در تاریخ ۲۳ مردادماه، نه تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند.

از میان این افراد محمدهادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری ساعاتی پس از بازداشت و محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری و مریم افرافراز فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی در تاریخ هفتم شهریورماه، آزاد شدند.

آرش کیخسروی و مصطفی نیلی در زندان اوین در بازداشت به سر می برند و مهدی محمودیان دوران محکومیتش از بابت پرونده پیشین خود را در این زندان سپری می‌کند. پیشتر بابک پاک نیا، وکیل دادگستری از اجرای حکم چهار سال حبس تعزیری آقای محمودیان خبر داده بود.

مهدی محمودیان شهریورماه ۹۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به چهار سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و دو سال منع خروج از کشور و چهار ماه خدمات عمومی محکوم شده بود.

نهایتا این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. مصادیق اتهامات آقای محمودیان امضای بیانیه موسوم به ۷۷ نفر و اقدام برای روشن کردن شمع به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی عنوان شده بود.
نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید