گزارشی از آخرین وضعیت جسمانی آرشام(محمود) رضایی فعال مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج

آرشام(محمود) رضایی

آرشام رضایی فعال مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، که در حال سپری نمودن دوران محکومیت پنج ساله خود می باشد از رسیدگی پزشکی محروم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آرشام (محمود) رضایی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به دلیل ضرب و شتم با شوکر در وضعیت بد جسمانی بسر می‌برد، مسئولین زندان از اعزام به بیرون و درمان مناسب وی جلوگیری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، آقای رضایی علیرغم ناراحتی معده تاکنون از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. این زندانی سیاسی همچنین به دلیل ضرب و شتم با شوکر در زمان بازداشت، از ناحیه زانوی پای چپ دچار مشکل شده و به سختی راه می‌رود.

آرشام (محمود ) رضایی، فعال مدنی، عصر روز دوشنبه هفدهم دی‌ماه ۱۳۹۷ با دو تن از دوستانش به نام‌های مجید حسینی و محمد حسین زاده، توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شده بود.

ماموران پس از بازداشت او را به خانه منتقل کرده و پس از تفتیش منزل تلفن همراه او را با خود برده بودند.

این فعال مدنی دو هفته پس از بازداشت با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل شده بود.

علی‌رغم آزادی مجید حسینی و محمد حسین زاده با تودیع قرار وثیقه، مقامات امنیتی-قضایی از آزادی او خودداری کرده‌ بودند.

این فعال مدنی در حالی که در اندرزگاه ۴ زندان اوین محبوس بوده، بدون اطلاع قبلی و عدم دسترسی به وکیل، در روز ۷ اسفندماه ۱۳۹۷، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب منتقل شد.

وی به اتهام های «تبلیغ علیه حکومت»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» توسط قاضی «محمد مقیسه» محاکمه شده بود.

آقای رضایی روز شنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷، به دادگاه فراخوانده شد و حکم ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری به او ابلاغ شد.

یک منبع مطلع از وضعیت پرونده این فعال مدنی در آن زمان به کمپین گفته بود: «آرشام، از بابت «توهین به رهبری» به ۲ سال، «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال و «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس محکوم شده‌است».

بر اساس رای صادره، آقای رضایی علاوه بر تحمل ۸ سال حبس تعزیری، باید شش ماه حبس نیز به خاطر گزارش نیروهای امنیتی مبنی بر «کشف مشروبات الکلی از وی» بگذراند.

آرشام رضایی که در طول روند دادرسی و جلسه دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بود، به حکم صادره اعتراض کرده‌ بود.

وی روز سه‌شنبه ۶ فروردین ماه ۱۳۹۸، طی آخرین ملاقات حضوری که با خانواده اش داشته، از همه رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری خواسته بود «در خصوص وضعیتش اطلاع رسانی کرده و مواردی که در آن حقوقش نقض شده را پیگیری نمایند.»

آرشام که تنها گناه خود را «اعتراض مدنی و صلح‌آمیز» می‌دانسته، پیش‌تر در نامه‌ای از زندان اوین در خصوص دلایل حکم صادره ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری پرسیده‌بود: «به چه دلیل و با تکیه بر چه عدالت و قانونی در حقش اینگونه ظلم شده است؟!»

آرشام رضایی، روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود.

آقای رضایی در مراسم خاک‌سپاری وحید صیادی که به دلیل اعتصاب غذا در زندان جان خود را از داده‌بود، حضور داشته و همچنین بر اساس گفته نزدیکان این فعال مدنی وی همواره حمایت و همدردی خود را با خانواده‌های کشته‌شدگان سیاسی و خانواده زندانیان سیاسی ابراز داشته است.

همچنین حضور در تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز، اطلاع رسانی نسبت به وضعیت فعالان سیاسی بازداشت شده، بخشی از فعالیت‌هایی است که منجر به بازداشت این فعال مدنی شده‌است.

آرشام رضایی، قبل از بازداشت در منطقه اسلامشهر و رباط کریم در جنوب غرب تهران با خانواده اش زندگی می‌کرد.

او به عنوان نقاش ساختمان و علامتگذاری آسفالت در خیابان و جاده‌ها مشغول به کار بوده و تنها نان آور خانواده اش بود.

در طول دوران محکومیت قبلی وی «روزها در زندان کار می‌کرد، ظرف و لباس زندانیان را می شست و کارهای بعضی زندانیان را انجام می‌داده است» تا ماهیانه مبلغی برای خانواده اش بفرستد.

منابع آگاه گفته بودند که وی هزینه‌های زندگی مادر و خواهرانش را تامین می‌کرده و بازداشت آرشام وضعیت معیشتی و اقتصادی آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید