اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی در زندان سنندج

حیدر قربانی

دادگستری کل استان کردستان از اجرام حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی، در زندان سنندج خبر داد. در اطلاعیه این دادگستری آقای قربانی به «بغی، مشارکت در قتل عمدی سه نفر» و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حیدر قربانی زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج، صبح روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰، اعدام شد.

حکم اعدام این زندانی مرداد سال ۹۹ صادر شده بود و در ماه‌های گذشته فعالان حقوق بشر با اشاره به شکنجه و اخذ اعترافات اجباری از این زندانی، بارها درباره احتمال اجرای این حکم هشدار داده بودند.

بر اساس این گزارش، دادگستری کل استان کردستان از اجرام حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی، در روز ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در زندان سنندج خبر داده است. در اطلاعیه این دادگستری آقای قربانی به «بغی، مشارکت در قتل عمدی سه نفر» و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده است.

شهریور امسال جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، و ۸ کارشناس حقوق بشر سازمان در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به اینکه این زندانی سیاسی هرگز مسلح نبوده، از «نگرانی‌های جدی درباره عدم محاکمه عادلانه و شکنجه» او خبر داده بودند و خواستار لغو حکم اعدام آقای قربانی شده‌ بودند. 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو حکم اعدام حیدر قربانی شدند

در این بیانیه که به امضای «گروه کاری مربوط به ناپدید شدن‌های قهری» نیز رسیده بود، به مواردی چون نگهداری این زندانی در سلول انفرادی، عدم دسترسی به وکیل در دوران بازجویی اشاره شده بود و تاکید شده بود که حکم صادره علیه این زندانی بر اساس «قیام مسلحانه علیه دولت» بوده است ولی در همان حکم تاکید شده است که «آقای قربانی هرگز مسلح نبوده است.»

صالح نیکبخت، وکیل آقای قربانی، نیز پیش از این با اشاره به این که حکم اعدام این زندانی بر اساس اتهام «بَغی» برای آقای قربانی صادر شده، گفته بود: «شرط تحقق بزه بغی عضویت فرد در یک گروه مسلح و استفاده از سلاح در برابر جمهوری اسلامی است، اما موکل من هیچ‌گاه اقراری در این رابطه نداشته و تنها دلیل اثبات این اتهام ادعای اداره اطلاعات سنندج و کامیاران بوده است.»

حیدر قربانی به همراه محمود صادقی برادر زنش در مهر ٩۵ به اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» بازداشت شد.

او از زمان بازداشت برای اعتراف اجباری تحت فشار بوده و شبکه «پرس تی‌وی»، وابسته به حکومت ایران نیز پیشتر فیلمی از اعترافات اجباری این زندانی سیاسی کُرد را پخش کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۷ مرداد امسال با اشاره به این که اعترافات اجباری آقای حیدری تحت شکنجه بوده، خواستار لغو حکم اعدام او و برگزاری یک دادگاه منصفانه شده بود.

هیمن قربانی، فرزند آقای قربانی نیز پیش از این با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی ضمن اعلام بی‌گناهی پدرش از فعالان و سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی خواسته بود که مانع از اجرای حکم اعدام پدرش شوند.

او هم‌چنین گفته بود که تمامی اعترافات پدرش تحت شکنجه جسمی و روانی نهادهای امنیتی گرفته شده است.

حیدر قربانی، شهروند اهل کامیاران در مهر ماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد وی مدت چند ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و اداره آگاهی این شهر تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفت تا مجبور به انجام اعترافات اجباری شود.

قربانی از ابتدای مهر ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه اول دادگاه کیفری سنندج مجموعا به ۹۰ سال حبس محکوم شده بود اما بعدا در بهمن ماه ۱۳۹۸ براساس پرونده دیگری در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران حکم اعدام گرفت که در زندان مرکزی سنندج به او ابلاغ شد.

این حکم در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تایید و یک ماه بعد درخواست اعاده دادرسی نیز از سوی دیوان رد شد. حیدر قربانی هم‌اکنون در بند سیاسی زندان مرکزی سنندج نگهداری می شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید