دادگاه تجدید نظر اهواز: معترضين به مصادره زمين هاى كشاورزان عرب محكوم شدند

صالح تامولى طرفى و عبدالله چلداوى غافلى

دادگاه تجدید نظراهواز احکام صادره علیه دو فعال مدنی به نامهای صالح تامولى طرفى و عبدالله چلداوى غافلى را تاييد كرد، این حکم جهت اجرا به واحد اجرای احکام شعبه هشتم دادگاه اهواز ارسال شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر دادگاه تجدید نظراهواز احکام صادره علیه دو فعال مدنی به نامهای صالح تامولى طرفى فرزند رمضان و عبدالله چلداوى غافلى فرزند فرهود از ساكنان شهر اهواز صادر و جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام شعبه هشتم ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای تامولى به سه سال حبس و آقای چلداوى غافلى به پنج سال حبس در دادگاه انقلاب اهواز محكوم شدند.این دو فعال مدنی، بعد از تجمع مردم عرب در كوى علوى(حى الثوره) شهر اهواز 17 آذرماه 1396 در اعتراض به مصادره زمين هاى كشاورزان روستاى جليزى دشت عباس(دچت العباس) جنوب عيلام توسط اداره اطلاعات به همراه ده‌ها نفر از فعالان عرب بازداشت شدند.

اتهامات عنوان شده در كيفرخواست صادره دادگاه انقلاب شعبه 3  به رياست قاضى مسعود طهماسبى به صالح تامولى طرفى: فعاليت تبليغى عليه نظام جمهوري اسلامى ايران و اجتماع و تظاهرات به منظور ارتكاب جرائم عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و اتهامات منتسب به عبدالله چلداوى غافلى: فعاليت تبليغى عليه نظام جمهوري اسلامى ايران و عضويت در گروه هاى معاند نظام از جمله “لجنة الوفاق”. اين دو فعال عرب بنا به مواد 499  و 500 فصل اول كتاب 5  قانون تعزيرات و مجازات باز دارنده مصوب 1375 و ماده 134 و تبصره ماده 286 قانون مجازات اسلامى در شعبه سوم دادگاه انقلاب محكوم شده اند.

در حكم صادره هر دوى اين فعالان متهم به برنامه ريزى براى برگزارى تجمعات غيرقانونى در عيد قربان و عيد فطر و شركت در تجمع اعتراضى به مصادره زمينهاى كشاورزان روستاى جليزى دشت عباس عيلام در سال 1396 شده اند.

لجنة الوفاق يا همان حزب الوفاق الاسلامی پس از انتخابات دوم خرداد 1376 با فعاليت هاى فرهنگى و مدنى و تاسيس NGO هاى متعدد توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در شهر اهواز به موفقیت دست يابد اما در آبان 1385 آن را ممنوع الفعاليت اعلام كردند و وابستگان به اين تشكل عربى را بازداشت يا از ايران خارج شدند. يكى از اتهام عبدالله چلداوى در حكم اخيرش عضويت در لجنة الوفاق كه در واقع ايشان هيچ ارتباطى با اين تشكل نداشته و اگر داشته اين تشكل فعاليتهايش مسالمت آميز بوده است و همچنين در تاريخ اعتراض به مصادره زمينهاى كشاورزى روستاى جليزى آذرماه 1396، عبدالله چلداوى در بازداشتگاه اداره اطلاعات بوده است! بنابراين حكم 5 سال حبس بنا به پرونده سازى اداره اطلاعات صادر شده است.

اين فعالان مدنى چندين ماه در بازداشتگاه هاى اداره اطلاعات زير شكنجه فيزيكى و روانى قرار گرفته بودند وسپس به زندان شيبان اهواز منتقل شده اند و هم اكنون با  قرار وثيقه آزاد شدند.

صالح تامولى طرفى چهار بار به دليل فعاليت هاى فرهنگى و مدنى سابقه بازداشت و حبس داشته است و عبدالله چلداوى 9 بار به دليل فعاليت هاى مدنى توسط ارگانهاى اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات سابقه بازداشت و حبس داشته است. هر دوى اين فعالان عرب بعد از هجوم به رژه نيروهاى مسلح در اهواز در شهريورماه ماه 1397 نيز همراه صدها شهروند عرب بازداشت شدند و  پرونده ديگرى با اتهامات امنيتى دروغين در دادگاه انقلاب دارند كه حكم اين پرونده هنوز صادر نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید