زهرا محمدی مدرس زبان کردی جهت تحمل حکم پنج سال حبس راهی زندان سنندج شد

زهرا محمدی

زهرا محمدی که از ۱۲ سال پیش مشغول تدریس به زبان مادری (کردی) است و از موسسین انجمن نوژین می‌باشد، جهت اجرای حکم  پنج سال حبس تعزیری راهی زندان سنندج شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روزشنبه 18 دی‌ماه ۱۴۰۰، زهرا محمدی مسئول انجمن فرهنگی نوژین که با اتهام «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» ابتدا به ده سال حبس و در مرحله تجدید نظر خواهی به پنج سال حبس تقلیل یافته بود، پس از رد درخواست اعاده دادرسی از جانب دیوان عالی کشور، جهت اجرای حکم روانه زندان سنندج شد.

زهرا محمدی روز پنجشنبه دوم خرداد ماه ۱۳۹۸ به همراه سه تن از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» با هجوم نیروهای امنیتی به منازلشان در سنندج بازداشت شد. دو بازداشت شده دیگر، چهار روز پس از بازداشت با قید وثیقه آزاد و سپس در دادگاه تبرئه شدند اما زهرا محمدی تا حدود شش ماه بعد در بازداشت باقی ماند و در نهایت در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۸ با قید وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی، موقتا آزاد شد.

در تیرماه ۹۹ شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی، زهرا محمدی را به اتهام « تشکیل گروه علیه امنیت ملی» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این حکم از طریق پیامک در تاریخ ۲۲تیر۹۹، به وی اطلاع داده شد.

در مهر ماه سال۹۹ این حکم توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر سنندج به ریاست قاضی «مصطفی طیاری» به پنج سال حبس تعزیری کاهش یافت.

گفتنی است «انجمن فرهنگی نوژین» که زهرا محمدی عضو آن است، در زمینه تلاش برای حفظ محیط زیست کردستان، مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان و تدریس زبان مادری (کردی) فعالیت دارد.

این فعال مدنی به مدت ۱۲ سال است کە در روستاهای اطراف و نیز شهر سنندج مشغول تدریس زبان مادری (کردی) بصورت داوطلبانه می‌باشد. وی یکی از موسسین انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین بودە که در حال حاضر ریاست آن را عهده‌دار می‌باشد.

زهرا محمدی ۳۰ساله و اصالتا اهل روستای سروالە دهگلان و  ساکن سنندج فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ژئوپولتیک دانشگاه بیرجند است.

اکنون سوال کودکان کردستان این است: آیا تدریس زبان مادری و حفظ ارزشهای فرهنگی و ملی جرم است؟ معلم ما به کدامین گناه راهی زندان می شود؟

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید