برندگان جایزه نوبل خواستار آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی شدند

امیرحسین مرادی و علی یونسی

جمعی از برندگان جایزه نوبل به همراه محققان دانشگاهی در نامه‌ای مشترک خطاب به دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری، امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برندگان جایزه نوبل و محققان دانشگاهی با نوشتن نامه‌ای خواستار آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی شدند.

بر اساس این گزارش، امضاکنندگان این نامه بیان کرده اند که امیرحسین مرادی و علی یونسی از زمان بازداشت تاکنون برای اخذ اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند. پیشتر نیز ۱۷۴ تن از اساتید دانشگاه صنعتی شریف از مقامات ایران درخواست آزادی این شهروندان را کرده بودند.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و از آن زمان تاکنون در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوند.

گفته میشود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی «قوه قضاییه ایران» در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به «همکاری با مجاهدین خلق» متهم کرد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است.

همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل