بنجامین بریر توریست فرانسوی توسط دادگاه انقلاب مشهد به هشت سال و هشت ماه حبس محکوم شد

بنجامین بریر

بنجامین بریر، توریست فرانسوی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، توسط دادگاه انقلاب این شهر به هشت سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.این توریست فرانسوی به اتهاماتی همچون  تبلیغ علیه نظام و جاسوسی، محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر بنجامین بریر، توریست فرانسوی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، توسط شعبه چهارم دادگاه انقلاب این شهر به هشت سال و هشت ماه حبس محکوم شد.

بر اساس این گزارش، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای بریر در تاریخ ۳۰ دی‌ماه در حالی برگزار شد که وی نزدیک به یکماه در اعتصاب غذا بود.

بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد صادر و به آقای بریر ابلاغ شده، وی از بابت اتهامات «اتهامات تبلیغ علیه نظام به شهت ماه و به اتهام  جاسوسی هشت سال» زندان محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این توریست فرانسوی روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه پس از گذشت ششصد روز از زمان بازداشت برگزار شد.

سعید دهقان وکیل مدافع آقای بریر پیشتر در خصوص جزئیات جلسه دادگاه وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: «۱- قبل از شروع جلسه، شعبه دادگاه را از سه به چهار تغییر دادند. ۲- دادگاه «علنی» نبود، اما دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری آوردند. ۳- موضع قاضی جدید در همین اولین جلسه دادگاه معلوم بود. ۴- با استفاده از واژه مبادله، تکلیف را هم معلوم کردند!»

بنجامین بریر اوایل دیماه امسال در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده در شب کریسمس دست به اعتصاب غذا زد.

پیشتر برای این توریست فرانسوی در خصوص دو اتهام افساد فی‌ الارض و شرب‌ خمر قرار منع تعقیب صادر شده بود.

جلسه آخرین دفاع بنجامین بریر اسفندماه سال گذشته برگزار شده بود. به گفته سعید دهقان، وکیل دادگستری، دلیل اتهام جاسوسی، عکسبرداری از مناطق ممنوعه و دلیل اتهام تبلیغ علیه نظام، طرح این سوال در شبکه های اجتماعی که “چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟”، عنوان شده است.

این شهروند فرانسوی اوایل خردادماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و هم اکنون در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد.

سعید دهقان وکیل دادگستری پیشتر در این خصوص هرانا گفته بود: “با وجود ابهامات و تناقضات در اتهامات او، تاکنون اجازه دسترسی به پرونده وی داده نشده و در کنار نگرانی خانواده از وضعیت او در زندان وکیل آباد مشهد عدم دسترسی به پرونده توسط وکلا یک فاجعه است.»

پیشتر در تاریخ ۱ اسفندماه ۹۹، روزنامه فرانسوی فیگارو از بازداشت یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی و یک شهروند آلمانی در ایران خبر داده و افزوده بود که شهروند تبعه کشور فرانسه هنگام استفاده از یک پهپاد کوچک در بیابان‌های ایران بازداشت شده است.

دهقان همچنین در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود: «اخبار منتشر شده به استناد خبری که روزنامه فیگارو در فرانسه آن را انتشار داده بود با برداشت رایج از کلمه Drone به عنوان پهباد صورت گرفته است در حالی که این فرد به عنوان یک توریست یک «هلی‌کم» معمولی جهت عکاسی به همراه داشته است. استفاده از این کلمه توسط روزنامه فیگارو باعث این برداشت غلط توسط برخی رسانه‌ها شده است. همچنین در گزارش این روزنامه این شهروند به عنوان یک شهروند فرانسوی-ایرانی عنوان شده در صورتی که بنجامین یک شهروند فرانسوی است.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید