آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت( ۸ تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۰)

آزادی بیان

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با صدور بیانیه‌ای در این روز از ممانعت حضور و فعالیت مجاز زنان عکاس در ورزشگاه مسابقه‌ی تیم ملی فوتبال ایران و عراق خبر داد و ضمن ابراز تاسف خواهان پیگیری موضوع شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به دنبال حضور تعدادی از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ در بهداری زندان در این روز و بروز مجادله‌ی لفظی بین عوامل بهداری و آنان، تعدادی از این زندانیان از جمله سعید تمجیدی، امیر حسین مرادی، حمید کاشانی، محمد ترکمان و محمد ابولحسنی توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

شنبه ۹ بهمن

– معلمان در سراسر ایران در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این روز تحصن خود را آغاز کردند. معلمان به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی و همسان‌سازی اعتراض کردند و خواستار آزادی معلمان زندانی شدند.

– بیش از ۴۰۰ فعال فرهنگی و مدنی با انتشار نامه‌ای در این روز با اشاره به جان باختن بکتاش آبتین، خواستار آزادی فوری همه‌ی نویسندگان و زندانیان عقیدتی از جمله رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و آرش گنجی شدند.

– شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین در این روز جهت تحمل ۲ سال و ۷ ماه حبس، بازداشت و راهی زندان اوین شد.

– در این روز خبر رسید ابراهیم صدیق همدانی، زندانی سیاسی که پیشتر از ۱۳ دی به مدت ده روز اعتصاب غذا کرده بود، در پی عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر انتقال خود و پسرش، سالار صدیق همدانی، به زندان سنندج، مجدداً از ۵ روز پیش در زندان مریوان دست به اعتصاب دارو زده است.

– در این روز خبر رسید کیوان صمیمی، مدیر مسئول نشریه‌ی توقیف شده ایران فردا و زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج در حال تبعید به زندان سمنان است.

– ۸۷۰ تن از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها با انتشار بیانیه‌ای در این روز خطاب به رئیس دانشگاه تهران، نسب به اخراج رضا امیدی استاد این دانشگاه واکنش نشان دادند و با اشاره به سوابق علمی و پژوهشی امیدی در زمینه‌ی مبارزه با فقر و نابرابری، خواهان تجدیدنظر در حکم اخراج این استاد و بازگشت وی به تدریس شدند.

– در این روز خبر رسید توحید امیر امینی، فعال مدنی ترک آذربایجانی در زندان اوین علیرغم بروز علائم کرونا از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

یکشنبه ۱۰ بهمن

– همزمان با تبعید کیوان صمیمی پس از انتقال‌های پی در پی، به سمنان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای در این روز تداوم زندان وی را محکوم کرد و نوشت: کیوان صمیمی بیماری‌های متعدد دارد و ادامه‌ی حبس برای ایشان مخاطرات جدی جانی دارد.

– در این روز خبر رسید علیرضا روشنائی‌زاده، حجت لطفی، محسن سعادتی‌زاده، مسعود نوعی، علیرضا ورک‌شا، محمد کائدگپ، محمدعلی ترابی و اسماعیل نریمان‌پور، هشت تن از نوکیشان مسیحی ساکن دزفول پس از حضور در ستاد خبری اطلاعات این شهر برای ترک آیین خود تحت فشار قرار گرفتند. آنها به همراه دو تن دیگر پیشتر طی یک تماس تلفنی به این نهاد امنیتی احضار شده بودند و گفته شده کارشناسان مذهبی و یک معمم سعی داشتند به آنان اثبات کنند که فعالیت فرقه‌ای دارند و راه نادرستی را انتخاب کرده‌اند.

– شماری چند از نیروهای امنیتی که خود را مامور اطلاعات معرفی کرده بودند با یورش به منزل شعبان محمدی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان، در این روز وی را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

– کیوان مینویی از فعالین مدنی و زیست‌محیطی و همچنین مدرس زبان کردی در مریوان، پس از گذشت نزدیک به هشتاد روز بازداشت با وثیقه و موقتاً در این روز از زندان مرکزی مریوان آزاد شد.

– شورای صنفی دانشجویان کشور طی اطلاعیه‌ای در این روز خبر داد حامد قره‌اوغلانی دانشجوی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی از ۷ تیر ۱۳۹۹ که در دادگاهی ده‌دقیقه‌ای مجموعاً به ۱۴ سال و ۱ ماه حبس محکوم شد، و نیز فرزاد سامانی، دانشجوی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی که از ۲۰ دی ۱۳۹۹ در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بازداشت شده بود، بدون برگزاری هیچ دادگاهی در زندان ارومیه محبوس‌اند. در این اطلاعیه ضمن درخواست آزادی این دو دانشجو آمده: «دانشگاه بیش از همیشه در سکوت زیر چکمه‌های سرکوب قرار گرفته و این سکوت به‌خاطر تعطیلی دانشگاه‌ها نمی‌تواند ابدی باشد.»

– در این روز خبر رسید جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات میثم کاظمی در تاریخ ۲۵ بهمن‌ ماه در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب بندر ماهشهر برگزار خواهد شد. او در تاریخ ۱۳ آذر ماه پس از حضور در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان بازداشت و به زندان بهبهان منتقل شده بود.

– فرمانده‌ی انتظامی علی‌آباد کتول در استان گلستان در این روز از بازداشت دو شهروند به دلیل انتشار فراخوان اعتراضی در اینستاگرام خبر داد و بدون اشاره به هویت و وضعیت کنونی آنان، «تحریک مردم به تجمعات غیرقانونی» و «عضوگیری گسترده برای اقدام خرابکارانه» را از جمله اتهامات این شهروندان عنوان کرد.

– غلامرضا طیبی و علی طیبی، که از مهر امسال به دلیل اعتراضات تیرماه بهبهان در بازداشت هستند، در این روز از زندان این شهر به زندان بندر ماهشهر تبعید شدند.

دوشنبە ۱۱ بهمن

– به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این روز دستکم ۷ فعال صنفی معلمان و معلم، محمد علی زحمتکش، اصغر امیرزادگان و قهرمان کیانی در شیراز، احمد حیدری، احمدی و داودی در تهران و جبار دوستی در مریوان بازداشت شدند. که پس از چند ساعت با پیگیری فرهنگیان همگی آزاد شدند.

– در این روز شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج حکم ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری را به جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ابلاغ کرد.

– در این روز خبر رسید یعقوب یزدانی، فرهنگی اهل سنت استان خراسان به علت آنچه حمایت از کولبران، زندانیان سیاسی، بازنشر بیانیه‌های شورای صنفی معلمان و اعتراض به استخدام طلاب در آموزش‌پرورش خوانده شده است، جهت پاره‌ای از توضیحات، به اداره آموزش‌پرورش بجنورد احضار شد.

– در این روز هویت ریبوار عبداللهی، از فعالین کارگری اهل سنندج، در حین خروج از منزل شخصی خود توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.

– مقداد حسن‌نژاد (کاردوخ)، فیلمساز ۲۷ ساله‌ی اهل سقز در این روز بازداشت شد.

– بابک پاک‌نیا، حقوقدان و وکیل مهدی محمودیان، در این روز از اجرای حکم ۷ ماه و نیم حبس برای این زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به بهانه‌ی اطلاع‌رسانی درباره‌ی پرونده و اعدام نوید افکاری، خبر داد.

– در این روز خبر رسید کارت‌های تلفن تمام زندانیان سیاسی که در اعتراض به قتل بکتاش آبتین وضعیت زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا هستند، را مسدود کردند و ضمن خودداری از درمان سینا بهشتی، امیرحسین مرادی را نیز به تیپ ۴ محل نگهداری زندانیان با سوابق جنایی، تبعید کرده‌اند.

– بنجامین بریر، توریست فرانسوی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، که از اوایل دی در اعتصاب غذا بود، در پی درخواست خانواده و وکلا، در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

– پس از انتشار ویدئوی آواز خوانی زنی در جلسه‌ی انجمن ادبی آذری زبان‌های استان البرز، با پیگیری ستاد امر به معروف، مدیر این انجمن در این روز به اداره‌ی ارشاد احضار شد. و ضمن ابطال مجوز این انجمن، مدیر کل وقت ارشاد استان البرز و مدیر انجمن ادبی آذری زبان‌های این استان توبیخ و ملزم به عذرخواهی در فایل تصویری شدند.

سه‌شنبه ۱۲ بهمن

– سهیل عربی، زندانی سیاسی تبعیدی در این روز از حضور مادر خود، فرنگیس مظلوم ‌جهت تحمل حبس در زندان خبر داد و گفت به علت شرایط جسمی، زندان او را نپذیرفته است.

– کیوان صمیمی، که به تازگی از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد در نامه‌ای که در این روز منتشر کرد، نوشت که مسئولان زندان باعث «فشار روانی» به او شده و احتمالاً دنبال «قتل تدریجی» او هستند.

پس از انتشار این نامه خبر رسید صمیمی به صورت موقت و با توجه به گزارش پزشکی قانونی در مورد وضعیت جسمانی او و با دستور دادستان، آزاد شده است.

– در این روز خبر رسید پری کارگریان مروستی، دانیال بنی‌نژاد، اسماعیل مولایی، شهروندان بهائی، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. گفته شده نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل پری کارگریان، برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، لوازم الکترونیک، تصاویر، کتب و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با صدور بیانیه‌ای در این روز صدور حکم ۴ سال و نیم زندان برای جعفر ابراهیمی را محکوم کرد و خواستار صدور حکم تبرئه ایشان و آزادی تمام معلمان زندانی شد.

– علی موسی‌نژاد فرکوش، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، با درخواست آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، از این روز آغاز به اعتصاب غذا و دارو کرد.

– در پی اعتراض زندانیان بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به کیفیت غذا در این روز، سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، علاوه بر ضرب و شتم به پرونده‌سازی جدید و سایر زندانیان به محرومیت از تماس و ملاقات تهدید شدند.

– ستار رضایی، شاعر ، فعال کارگری و کارگر گچ‌کار در این روز از احضار تلفنی خود از سوی دادگستری نجف‌آباد، برای ارائه آخرین دفاع خبر داد. او آذر امسال توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و پس از ۵ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

– در این روز خبر رسید جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدحسین انصاری‌فر، که پیشتر در ارتباط با پرونده‌ی جدیدی که در زندان علیه او گشوده شده است به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شده بود، ۲۳ بهمن‌ در دادگاه انقلاب بندر ماهشهر برگزار خواهد شد.

چهارشنبه ۱۳ بهمن

– در این روز محکومیت ۲۰ ماه حبس خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «توهین به رهبر» در دادگاه تجدید نظر ایلام عیناً تایید شد.

– در این روز خبر رسید پرونده‌ی احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی ساکن رشت که به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» متهم شده‌اند، به دادگاه انقلاب این شهر ارسال شده است.

– در این روز عباس نیکروان، فعال مدنی ترک آذربایجانی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» در دادگاه کیفری سلماس، به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

– سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط عباس واحدیان شاهرودی نویسنده و فعال مدنی شد.

– سینا شهری، شهروند بهائی ساکن تبریز، با تودیع قرار وثیقه در این روز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

– امیر حسین مرادی یکی از زندانیان سیاسی که در اعتراض به قتل بکتاش آبتین دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از آنکه به عنوان مجازات به تیپ ۴ زندان تهران بزرگ یعنی محل نگهداری زندانیان با سوابق جنایی منتقل شده بود، در این روز در دادسرای اوین با قرار منع تعقیب برای پرونده‌ی جدید و چهار ماه زودتر از موعد از زندان آزاد شد. گفته شده او به دلیل درد معده و مشکلات گوارشی ناشی از اعتصاب غذا بستری شده است.

پنجشنبه ۱۴ بهمن

– سالار صدیق همدانی، در پی عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر انتقال او و پدرش که در اعتصاب غذاست، به زندان سنندج از این روز در زندان کامیاران دست به اعتصاب زد.

– میثم کاظمی که در پی احضار به دادگاه برای تفهیم اتهامی مربوط به «انتشار مطالب مربوط به بازداشت‌شدگان اغتشاشات ۲۶ تیر بهبهان» و مراجعه به دادگاه، از ۱۳ آذر بازداشت و به زندان بهبهان منتقل شده بود، در این روز آزاد شد.

– کانون صنفی معلمان ایران و کانون‌های صنفی معلمان استان‌های گیلان، البرز، فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه به همراه شماری از تشکل‌های صنفی در بیانیه‌هایی جداگانه نسبت به بازداشت شعبان محمدی و صدور حکم حبس برای جعفر ابراهیمی واکنش نشان دادند و ضمن محکومیت بازداشت فعالان صنفی خواهان آزادی معلمان دربند شدند.

– در این روز خبر رسید پرونده‌ی عماد جعفری‌پور، زندانی سیاسی در ندامتگاه مرکزی کرج پس از پذیرش درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

او به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار»، «توهین به رهبر» و «توهین به مقدسات و انبیای عظام» به ۱۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری و خلاصه‌نویسی از کتاب‌های اصول اعتقادی، ولایت فقیه، ولایت، فقاهت و عدالت اثر جوادی آملی محکوم شده بود. این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر استان البرز تأیید و با حذف مجازات تکمیلی و اصلاح مجازات اشد وی به ۵ سال و ۱۵ روز زندان محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید