ضرب و جرح صبا کردافشاری توسط زندانیان جرایم عمومی در زندان قرچک ورامین

صبا کردافشاری

صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، که بارها از نگهداری خود در بند زندانیان با جرایم خطرناک معترض بود مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه یکم اسفند ماه 1400، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین از زندانیان متهم به جرائم عمومی مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری زندانیان سیاسی در کنار زندانیان جرائم عمومی و خشن، پیش از این نیز بارها باعث بروز درگیری و بروز خطرات جانی شده است.

یک منبع مطلع در خصوص جزئیات این رخداد گفت: «امروز ساعت ۱۲:۳۰ یک زندانی متهم به جرائم عمومی در کریدور زندان از پشت به صبا حمله کرد و ضمن ضرب و شتم، با حلقه کردن دست دور گردن، قصد خفه کردن صبا را داشت. یکی دیگر از زندانیان متهم به جرائم عمومی به صبا کمک کرده و نجاتش داد، اما در تمام مدت مسئولین زندان تنها نظاره گر بودند. درگیری لفظی بین این زندانی و صبا کردافشاری پیشتر نیز با بی توجهی مسئولان روبرو شده بود.»

صبا کردافشاری؛ فعال مدنی، و از مخالفان حجاب اجباری در حالی که بهمن‌ماه ۹۷ پس از محکومیت پیشین خود از بند زنان زندان اوین آزاد شد، در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۸ مجددا توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و مدتی بعد با پایان بازجویی‌ها به زندان منتقل شد.

این فعا مدنی؛ نهایتا در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب»، به ۱۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و در مجموع به ۲۴ سال حبس تعزیری همراه با محرومیت های اجتماعی دیگر محکوم شد.

به دلیل تعدد جرائم و سابقه قبلی، به میزان یک دوم به هر یک از اتهامات اضافه شده است. از این میزان ۱۵ سال زندان به عنوان مجازات اشد در خصوص وی قابل اجرا است.

محکومیت صبا کردافشاری نهایتا با اصلاح تخلف صورت گرفته قضایی در دادرسی که باعث افزایش دو و نیم برابری اعمال قانون کاهش مجازات او به ۱۵ سال حبس شده بود و همچنین با اعمال قانون کاهش مجازات، ۷ سال و ۶ ماه زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید