ممنوع الخروجی مژگان کاوسی زندانی سیاسی سابق یکسال دیگر تمدید شد

مژگان کاوسی

زندانی سیاسی سابق مژگان کاوسی، محقق، مترجم و از باورمندان به آیین یارسان که پیشتر طی حکمی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود یکسال دیگر تمدید شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مژگان کاوسی زندانی سیاسی، فرزند اکبر، محقق، مترجم و از باورمندان به آیین یارسان که از اوایل شهریور ۹٨ به مدت دو سال ممنوع‌الخروج بود، اخیرا مطلع شده است که قاضی پرونده از روز ۴ مرداد ۱۴۰۰،  همزمان با اعزام به مرخصی کرونا، به مدت یک سال حکم ممنوع الخروجی‌اش را تمدید کرده است.

بر اساس این گزارش، مژگان کاوسی در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۹۸، در جریان “اعتراضات آبان ماه” توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در نوشهر بازداشت و پس از سه هفته از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ساری به بند زنان زندان نوشهر منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

خانم کاوسی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب نوشهر از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری، به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام” به ۳۳ ماه حبس و برای اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی در مرحله تجدیدنظر و با اعتراض دادستان با افزایش میزان محکومیت مواجه شد و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس و برای اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به ۳۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام” به ۳۳ ماه حبس محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد از بابت اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” و ۳۶ ماه حبس تعزیری برای وی اجرا شد.

او نهایتا در تاریخ ۳۰ اردیبهشت جهت تحمل حبس بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران به ریاست قاضی عشقعلی قاسمیان و مستشاری ساسان خواجه خسان در تاریخ ۴ مردادماه ۱۴۰۰ دستور انتقال خانم کاوسی را جهت سپری کردن باقی مانده مدت محکومیت خود در یکی از زندان‌های استان البرز صادر کرده بود. خانم کاوسی در تاریخ ۲۱ مهرماه از زندان اوین به زندان کچوئی کرج منتقل شد.

نهایتا روز چهارشنبه ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ از زندان کچوئی کرج به مرخصی متصل به آزادی اعزام شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید