مراد طاهباز، زندانی سیاسی به زندان اوین بازگردانده شد

مراد طاهباز

مراد طاهباز، زندانی سیاسی و فعال محیط زیست، برای تحمل ادامه حبس خود به زندان اوین بازگردانده شد. او در حال سپری نمودن محکومیت 10 ساله خود است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از امتداد، روز جمعه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، مراد طاهباز، فعال محیط زيست و زندانی سیاسی، پس از دو روز مرخصی در حالی که نزدیک به ۱۰ مامور امنیتی در طی ۴۸ ساعت مرخصی او را همراهی می کردند برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین بازگردانده شد. وی در حال سپری کردن حبس تعزیری 10 ساله خود به اتهام «جاسوسی》 است.

براساس این گزارش، مراد طاهباز، پس از دو روز مرخصی در حالی که ۱۰ مامور امنیتی به همراه او در منزل شخصی اش در تهران همراه او بودند به مرخصی اعزام شد و روز جمعه به زندان اوین بازگردانده شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، این فعال محیط زیست، محبوس در زندان اوین به مرخصی اعزام شده بود.‌

مراد طاهباز، در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام《جاسوسی》 به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، محکوم شد. این حکم توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد.‌

مراد طاهباز، یکی از ۸ فعال محیط زیست، در پرونده ای است که ۴ نفر از آنها به اتهام افساد فی الارض، ۳ نفر به اتهام جاسوسی و ۱ نفر به همکاری با دووَل متخاصم، متهم شدند که مراد طاهباز از جمله ۳ نفری است که با اتهام جاسوسی مواجه و محکوم به حبس شد.

هشت تن از فعالان محیط زیست بازداشت شده بنامهای؛ مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، بیش از ۵۰۰ روز را در بازداشت و بصورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر بردند و در روندی پرابهام به تحمل حبس های طولانی مدت محکوم شدند.

بلاتکلیف نگهداشتن افراد در بازداشت و فرافکنی در طی ورند دادرسی افراد از جمله مصادیق بارز نقض حقوق بشر و ناقض ماده ۹ از این سند معتبر بین المللی می باشد و همچنین می توان از آن بعنوان شکنجه که ناقض ماده ۵ از اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد هم یاد کرد.

جلسات اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم رسیدگی به پرونده ۸ تن از فعالان محیط زیست از بابت رسیدگی به اتهام جاسوسی از مراکز نظامی” به ترتیب در روزهای ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷، به صورت غیرعلنی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شده بود. در این جلسات کیفرخواست پرونده که به گفته سید کاظم حسینی، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده بیش از ۳۰۰ صفحه است، توسط نماینده دادستان تهران قرائت شده بود.

جلسه تفهیم اتهام مراد طاهباز و سایر میهمانان این پرونده، در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ابوالقاسم صلواتی، برگزار شده بود.

کاووس سیدامامی نیز از متهمان این پرونده بود که سال ۱۳۹۶ در زندان اوین بنابر آنچه توسط مسئولان قضایی اعلام شد، خودکشی کرد.

ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده این هشت فعال محیط زیست بازداشتی در زندان اوین که تاکنون پنج جلسه آن به صورت گروهی و سه جلسه به صورت انفرادی برگزار شده، به سال ۱۳۹۸ موکول شده است.

جزییاتی که در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ پیرامون شرایط بازداشت طولانی‌ مدت این ۸ فعال محیط زیست در اختیار حقوق بشر در ایران قرار گرفت نشان از این دارد که مقامات قضایی ایران با ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در پرونده‌سازی علیه هر ۸ نفر این فعالان محیط زیستی، با استناد به اعترافات غیر واقعی که تحت اجبار و فشار شدید از آنها به دست آمده، همکاری تنگاتنگ داشته‌اند.

یک منبع آگاه پیش از این و در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، از جزئیات بدرفتاری با این افراد در زندان که به خاطر نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه نیرو‌های اطلاعاتی خواست نامش محفوظ بماند در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “برخی از این فعالان محیط زیست ماه‌ها تحت بازداشت در سلول انفرادی و شکنجه روانی، تهدید به قتل، تهدید به تزریق دارو‌های توهم‌زا و تهدید به دستگیری و قتل اعضای خانواده خود، قرار داشتند.

این منبع مطلع همچنین خبر از ضرب و شتم برخی از این فعالان ۸ تن فعال محیط زیست برای اجبار به اعتراف علیه خودشان خبر داده بود.

در طی این مدت، گروه‌های زیادی از چهره‌های آشنا، جوامع بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری و گاها نیز از مقامات ایران، پیگیر وضعیت پرونده آن‌ها بوده‌اند، اما تا کنون پاسخ روشنی در این خصوص منتشر نشده و آنچه تحت عنوان اخبار بازداشتی‌های فعالان محیط زیستی‌ در برخی رسانه‌های دولتی، از سوی مقامات ایران، منتشر می‌شود، گاه ضد و نقیض بوده‌اند.

محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری نیز پیش از این گفته‌ بود: واقعیت این است که دادستان از بازپرس پرونده خواسته تا اتهام افساد فی‌الارض را به ۵ نفر از متهمان این پرونده تفهیم کند و بازپرس هم پذیرفته است. به گفته او دادستان با استناد به نامه‌ای که از سوی ارتش و از طریق شورای عالی امنیت ملی به دادستانی رسیده، تصمیم گرفته عنوان اتهام را در کیفر خواست این ۵ نفر تغییر دهد. برای این ۵ نفر قبلا اتهام جاسوسی مطرح شده بود ولی حالا با توجه به گزارش ارتش، وضعیت فرق کرده است: ظاهرا ارتش مطالبی را در یک نامه به شکل گزارشگونه‌ برای شورای عالی امنیت ملی فرستاده و آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بدون هبچ اظهار نظری نامه را برای اطلاع آقای دادستان ارسال کرده‌اند و دادستان هم با توجه به این نامه تصمیم گرفتند که اتهام این افراد تغییر کند.

در نامه ذکر شده فعالان محیط زیست به عنوان متهمان پرونده، به افسران اطلاعات سیا و موساد ربط داده شده و فعالیت‌های آن‌ها را به عنوان نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور مربوط کرده‌اند.

پس ارسال این نامه از سوی ارتش، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران در تاریخ ۳ آبان ماه ۱۳۹۷، در یک نشست خبری مرتبط با بررسی آسیب‌های اجتماعی در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیست گفته بود؛ “تقریبا حدود بیست روز پیش تحقیقات در مورد متهمان این پرونده به پایان رسیده بود؛ اما به دلیل نواقصی که داشت به شعبه بازپرسی بازگشت.”

جعفری دولت آبادی همچنین گفته بود؛ بازپرس چندی پیش از مراجع ذیصلاح مرتبط با امور نظامی در این پرونده استعلام گرفته بود که این مراجع پاسخ دقیق، روشن و گزارش مبسوطی به استعلام بازپرس داده بودند و بر اساس آن مشخص گردید اقداماتی که تعدادی از متهمان این پرونده انجام داده‌اند، تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی این محیط‌ها بوده است، لذا در مورد چهار نفر از متهمان عناوین اتهامی توسط بازپرس به دلیل تکمیل تحقیقات تغییر کرد”. جعفری دولت آبادی در پاسخ به تغییر عناوین و اتهامات برخی متهماناین پرونده، گفت: “این اختیار دستگاه قضایی و بازپرس است که در نوع اتهام اقدام کند و کسی نمی‌تواند به دادستان یا بازپرس در این زمینه ایراد وارد نماید.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید