یک زندانی به اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی قزوین اعدام شد

زندان مرکزی قزوین

حکم اعدام یک زندانی به نام یوسف هاشمی که پیشتر به اتهام قتل عمد به قصاص نفس اعدام محکوم شده بود در زندان قزوین به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سحرگاه چهارشنبه 25 اسفند ماه 1400، یوسف هاشمی، زندانی متهم به قتل عمد، محبوس در زندان مرکزی قزوین، که پیشتر حکم قصاص او توسط دادگاه کیفری قزوین صادر و در دیوان عالی کشور تائید شده بود اعدام شد.

بر اساس این گزارش، او از چهار سال پیش در زندان به‌سر میبرد و پیشتر نیز یکبار به پای چوبه دار منتقل شده بود و از اولیای دم مهلت گرفته بود، اما نتوانست رضایت آنها را در این مدت جلب کند.”

یک منبع مطلع در تشریح این خبر به سازمان حقوق بشر ایران گفت:”یوسف هاشمی پدر یک کودک بود و شغلش قبل از بازداشت تعمیر دینام و باتری ماشین بوده است. او از چهار سال پیش در زندان به‌سر می‌برد و پیشتر نیز یکبار به پای چوبه دار منتقل شده بود و از اولیای دم مهلت گرفته بود، اما نتوانست رضایت آنها را در این مدت جلب کند.”

لازم به ذکر است، اعدام یوسف هاشمی، تا لحظه تنظیم این گزارش، از سوی رسانه های داخل ایران منتشر نشده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

با توجه به اسناد بین المللی حقوق بشر و ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ فردی نباید مورد رفتاری قرار بگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی بشود.

براساس آمارهای منتشره از سوی سازمانهای مدافع حقوق بشر, ایران از جمله کشورهایی است که دارای سرانه اعدام بسیار زیادی است و در رتبه جهانی ایران بعد از چین بالاترین تعداد اعدامهای سالیانه را دارا می باشد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید