بهاره هدایت

نام و نام خانوادگی: بهاره هدایت

شهرت:

تاریخ و محل تولد: ۱۶ فروردین‌ماە ۱۳۶۰

وضعیت تاهل و فرزندان: متاهل

محل نگهداری: زندان اوین

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ١٠ دی‌ماە ۱۳۸۸

اتهام های انتسابی: تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رییس‌جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی

مرجع رسیدگی: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب قاضی مقیسه

حکم صادره: ۱۰ سال

وضعیت حکم: در حال اجرا

سابقه محکومیت‌های پیشین: ۲۲ خردادماه ۱۳۸۵ در تجمع فعالان زن در میدان هفت تیر، ۱۸ تیرماه ۱۳۸۶ در تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به بازداشت و شکنجه دانشجویان این دانشگاه دستگیر در آستانه نوروز سال ۱۳۸۸ که به منظور همبستگی با دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر به مقابل زندان اوین رفته بود، توسط نیروی انتظامی بازداشت شد و برای چند روز در بازداشتگاه نیروی انتظامی بوده و بعد از آن به قید کفالت آزاد شد؛ ۱۸ تیرماه ۱۳۸۷ در منزل پدری‌اش در تهران بازداشت شد. او در آستانه نوروز سال ۱۳۸۸ که به منظور همبستگی با دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر به مقابل زندان اوین رفته بود، توسط نیروی انتظامی بازداشت شد و برای چند روز در بازداشتگاه نیروی انتظامی بود و بعد از آن به قید کفالت آزاد شد.

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجه روحی و نگهداری در هوای سرد و عدم استفاده از هواخوری

سوابق: فعال دانشجویی، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت

وضعیت‌های خاص: مبتلا به سنگ صفرا و سنگ کلیه

روایت زندگی و سرگذشت: «بهاره هدایت»، در جریان حوادث بعد از انتخابات ١٣٨٨ و در ١٠ دی‌ماه ١٣٨٨، در دادگاه بە اتهام «اجتماع و تبانی علیە نظام» بە پنج سال حبس و بە اتهام «توهین بە رهبری» بە دو سال حبس محکوم شدە بود.

همچنین حکم ٢ سال حبس تعلیقی وی بە اتهام «تجمع ٢٢ خردادماە ١٣٨۵» از حالت تعلیق خارج و بە این حکم‌ها اضافە شد. وی در کل با ١۵ مورد اتهام بە ٧ سال و نیم حبس محکوم شدە و در «زندان اوین» بە سر می‌برد.

بر پایە گزارش‌های منتشر شدە، این فعال دانشجویی و از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در آستانە اتمام دوران محکومیتش، از سوی «قاضی مقیسە»، ٢ سال حبس تعلیقی او بە حبس تعزیری تبدیل شد.

«بهاره هدایت» یکی از زندانیان سیاسی است که ماده ۱۳۴ قانون درباره او اجرا نشده است، قانونی که مطابق آن هرگاه فردی جرایم متعددی تا سه جرم مرتکب شود که هر کدام مجازات‌های حبس مختلفی داشته باشد، آن مجازات‌ها با یکدیگر جمع نمی‌شوند، بلکه تنها حکم حداکثری باید اجرا شود.

«امین احمدیان»، همسر «بهاره هدایت» توضیح داده: “ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوبه اردیبهشت سال ۹۲ مجلس است و بعد از آن به قوه قضاییه برای اجرا ابلاغ شده، بعد از آن وکلا و خانواده‌های زندانیان سیاسی پیگیر اجرای آن بودند و با وجود اینکه از اجرای احکام اوین از قوه قضاییه هم استعلام شد، اما مقاومتی صورت می‌گیرد و تاکنون این ماده قانونی در مورد همه به اجرا درنیامده است.”

«بهاره هدایت» فعال دانشجویی در بند که پیش از این پیگیر اعمال ماده ۱۳۴در پرونده‌ی خود بود، در نامه‌ای به همسرش «امین احمدیان» خبر می‌دهد که “پس از احضار به اجرای احکام به وی ابلاغ شده که ۴ روز پیش از آن، حکم آزادی‌اش پس از اجرای ماده ۱۳۴ آمده و از روز سه‌شنبه، حکم دو سال تعلیقی پرونده‌اش  به اجرا گذاشته شده است.

جمعی از همبندی‌های سابق «بهاره هدایت»، فعال دانشجویی محبوس در «بند زنان زندان اوین»، روز یکشنبه ۸ شهریورماه ۱۳۹۴، با حضور در «سالن ملاقات زندان اوین»، اعتراض خود را نسبت به ادامه حبس این فعال سیاسی اعلام کردند.

«مهسا امرآبادی»، «نازنین خسروانی»، «نسیم سلطان بیگی»، «حکیمه شکری»، «ریحانه طباطبایی»، «ژیلا مکوندی» و «شیوا نظرآهاری» از جمله کسانی بودند که صبح روز گذشته یکشنبه ۸ شهریورماه ۱۳۹۴ در سالن ملاقات گردهم آمدند و ضمن دیدار با خانواده‌های سایر زندانیان سیاسی، اعتراض خود را به رفتارهای فراقانونی صورت گرفته با «بهاره هدایت» اعلام کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید