گزارشی از وضعیت و محل نگهداری عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی، محبوس در زندان وکیل آباد مشهد

عباس واحدیان شاهرودی

عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی، محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، در میان زندانیان جرائم خطرناک نگهداری می شود. و پیشتر توسط دادگاه انقلاب به 10 سال حبس محکوم و در حال سپری نمودن محکومیت خود می‌باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه شش سالن یک زندان وکیل آباد مشهد در میان زندانیان جرائم خطرناک و با یک زندانی غیرسیاسی اعصاب و روان هم اتاق است. این زندانی سیاسی، در دو پرونده جداگانه در کُل به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی《 تجمیع جرائم 》تحمل ۱۰ سال از این حبس برای این زندانی سیاسی لازم به اجرا است.

یک منبع مطلع در اینباره گفت: “از روزی که عباس واحدیان به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده در اتاقی نگهداری می‌شود که یک زندانی متهم به جرائم خطرناک که از بیماری اعصاب و روان و خودزنی در رنج است به او هم اتاق شده است و در طی ۲۴ ساعت شبانه روز چندین مرحله با فریاد زدن و خودزنی باعث سلب آرامش عباس واحدیان شاهرودی شده است.”

لازم به ذکر است، عباس واحدیان شاهرودی، در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از تحمل بیش از ۶ ماه سلول انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به اندرزگاه ۶ سالن ۱ زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. عباس واحدیان شاهرودی در ۲ پرونده جداگانه در مجموع به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در تاریخ ۱۴اسفند ماه ۱۴۰۰، سازمان عفو بین الملل، با انتشار بیانیه ای خواستار دسترسی عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی به درمان و برخورداری او از حق دادرسی عادلانه منطبق با مفاد مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر و سایر حقوق یک زندانی شده بود.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰، عباس واحدیان شاهرودی، در پرونده دوم خود توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد با اتهامات« اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زندن امنیت کشور » به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و به اتهام« همکاری با گروه‌های معاند نظام به قصد بر هم زدن امنیت کشور»به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۰، به او ابلاغ شد و با توجه به عدم اعتراض او به حکم صادره« به علت ناعادلانه بودن روند دادرسی و فرمایشی بودن اتهامات و دادگاه»این حکم بدون ارجاع به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تائید و به او ابلاغ شد.

جلسه دادرسی به پرونده این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۸ آذر و ۶ دی ماه ۱۴۰۰، بدون اطلاع علی شریف زاده اردکانی، وکیل مدافع او در شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود.

عباس واحدیان، در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰، بدون اطلاع قبلی، از بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به دادگاه انقلاب این شهر منتقل و با توجه به اینکه هیچگونه ابلاغ تاریخ دادرسی برای وکیل او هم ارسال نشده بود وکیل مدافع او در جلسه دادرسی حاضر نشد به همین علت این زندانی سیاسی به قاضی دادگاه اعتراض کرد و خواستار حضور وکیلش شد اما دفاعیه ای را تنظیم و به قاضی دادگاه ارائه کرده بود.

پیشتر نیز یک منبع مطلع از پرونده عباس واحدیان به حقوق بشر در ایران گفته بود: “قاضی دادگاه در پاسخ به اعتراض عباس واحدیان، ادعا کرده بود که وکالت علی شریف زاده اردکانی، بعنوان وکیل مدافع این زندانی سیاسی در پرونده عباس واحدیان ثبت نشده و این در صورتی است که این وکیل دادگستری ۲ مرحله از تهران به مشهد و به شعبه ۹۰۳ بازپرسی مراجعه کرده بود اما بازپرس مانع پذیرش وکالت او بر این پرونده شده بود.”

عباس واحدیان شاهرودی، در حال سپری کردن حبس تعزیری ۱۰ ساله خود از بابت اتهامات《 اقدام علیه امنیت ملی 》و《 اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور 》به سبب امضاء بیانه برای استعفای علی خامنه ای است.

لازم به ذکر است، عباس واحدیان شاهرودی، در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۰، در شهرستان رضوانشهر از توابع استان گیلان در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در مشهد مرکز استان خراسان رضوی منتقل و از آن زمان تا به امروز در سلول انفرادی محبوس شده است.

این فعال مدنی و نویسنده ساکن مشهد، در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸، در پی یورش توام با خشونت و ایجاد رعب و وحشت ۸ تن از ماموران اداره اطلاعات مشهد بدون ارائه حکم قضائی مبنی بر ورود به منزل، پس از تفتیش منزل توام با ضرب و شتم در حضور خانواده و فرزندانش بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹، از بند ۴ زندان وکیل آباد مشهد با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و تفهیم اتهامات تشکیل و ایجاد گروه به قصد برهم زدن نظم کشور، تشکیل و هدایت گروه بیانیه ۱۴ فعال مدنی برای استعفای علی خامنه ای، تبلیغ علیه نظام، همکاری با سازمانها و گروههای معاند، گفتگو با رسانه های معاند نظام، توهین به روح الله خمینی، توهین به رهبری، توهین به مقامات کشوری و لشکری، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

واحدیان شاهرودی، برای نخستین مرحله در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۷، توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد، بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۹ دی‌ماه ۱۳۹۷، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شده بود.

کتاب “بازگشت چنگیز خان مغول” از جمله آثار عباس واحدیان شاهرودی، است که توسط انتشارات خاتم در مشهد منتشر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید