تماس کوتاه جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی، با خانواده پس از هفت ماه

جمشید شارمهد

دختر جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی در ایران، در توییتی خبر داد که پدرش پس از هفت ماه برای اولین بار اجازه یافته است که تلفنی، اما تنها به مدت چند دقیقه، با مادرش صحبت کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، غزاله شارمهد روز پنج‌شنبه هفته گذشته در این توییت گفت که آقای شارمهد که حدود ۶۰۰ روز است در انفرادی به‌ سر می‌برد، در این تماس کوتاه به همسر خود گفته است که فشار خونش بالا است، در حالی که پیش از انتقال به ایران دچار این بیماری نبوده و پس از این مدت حبس فقط دو دندان در دهانش مانده است.

بر اساس این گزارش، آقای شارمهد در این تماس همچنین گفته است که هر روز مورد بازجویی قرار می‌گیرد و مجبور به امضای برگه‌هایی می‌شود.

آن طور که خانم شارمهد نوشته است، جمشید شارمهد از تنگی نفس رنج می‌برد و داروهایش را به اندازه کافی یا به‌موقع دریافت نمی‌کند.

جمشید شارمهد مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با انتشار این خبر در روز ۱۱ مرداد همان سال، این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند.

جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این زندانی سیاسی روز یک‌شنبه ۱۵ اسفند در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

خانواده آقای شارمهد بارها اعلام کرده‌اند که با توجه به اتهام «افساد فی‌الارض» علیه این زندانی ۶۶ ساله در دادگاه انقلاب تهران، او در معرض خطر اعدام قرار دارد و از نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و دولت‌ها خواسته‌اند که برای نجات جان او اقدام کنند.

عفو بین‌الملل در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰، در بیانیه‌ای نحوه بازداشت «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» آقای شارمهد به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی شد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده‌ و در مواردی آن‌ها را در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار و ابزار «باج‌گیری» در سیاست خارجی به‌کار گرفته‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید