استان گیلان؛ دادگاه کیفری شهرستان لنگرود رسیدگی به اتهامات محمود بهشتی لنگرودی برگزار خواهد شد

محمود بهشتی لنگرودی

دادگاه کیفری شهرستان لنگرود در استان گیلان با ارسال ابلاغیه ای الکترونیکی محمود بهشتی لنگرودی را به جلسه دادرسی فراخواند.  این دادگاه پیشتر این فرهنگی بازنشسته را به اتهاماتی همچون فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری، تفهیم اتهام کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، محمود بهشتی لنگرودی، فرهنگی بازنشسته و فعال صنفی معلمان، با دریافت ابلاغیه ای کتبی برای برگزاری جلسه دادرسی به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان لنگرود از توابع استان گیلان احضار شد.

براساس ابلاغیه ارسالی برای این فعال صنفی فرهنگیان، اتهامات محمود بهشتی لنگرودی در این جلسه دادرسی«فعالیت تبلیغی علیه نظام» و«توهین به رهبری» عنوان شده است.

لازم به ذکر است، محمود بهشتی لنگرودی، در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰، به همراه محمود صدیقی پور، حسن نظریان، امیرحسین آقاجان و مسعود فرهیخته، توسط ماموران امنیتی شهرستان رودسر توام با ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز بازداشت و پس از انتقال به پلیس امنیت و بدون سپردن تعهد و بدون وثیقه آزاد شدند.

این عضو کانون صنفی معلمان ایران و فرهنگی بازنشسته، در سال ۱۴۰۰، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران نخستین بار سال ۱۳۸۳ به مدت ۱ ماه بازداشت شده بود.

دستگیری بعدی این فعال صنفی فرهنگیان، از بابت اتهام 《اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی》در ۲۳ اسفند سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد.

اواسط فروردین ماه سال ۱۳۸۶ حکم ۴ سال حبس تعزیری برای این فعال صنفی فرهنگیان به مدت ۵ سال تعلیق شده بود.

بهشتی لنگرودی, در سال ۱۳۸۹ مجددا به مدت ۲ ماه دیگر حبس تعزیری از بابت اتهام《اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی》و به موجب حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بهشتی لنگرودی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی در بنددوالف سپاه در زندان اوین و تفهیم اتهام در مرحله دادرسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه، محاکمه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم محکومیت قطعی محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی و سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران که در ۳ پرونده مجزا در شعبه های ۱۵ و ۲۸ دادگاه انقلاب در مجموع به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود از طرف شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد و با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی این فرهنگی بازنشسته در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

با اجرایی شدن این حکم، در تاریخ ۶ شهریورماه ۱۳۹۶ ماموران دادستانی در تماس تلفنی با محمود بهشتی لنگرودی خبر داده بودند که دستور ضبط وثیقه‌اش صادر شده و او پس از ابلاغ کتبی حکم، ۱۰ روز برای مراجعه به دادستانی فرصت دارد.

بهشتی لنگرودی این حکم را غیرقانونی خوانده بود و گفته بود در موعد مقرر به دادستانی مراجعه می‌کند اما با پای خود به زندان نخواهد رفت.

برهمین اساس، محمود بهشتی لنگرودی، در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۶، در منزل شخصی خود جهت اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود بازداشت و ابتدا به اندرزگاه ۴ زندان اوین و سپس اندرزگاه ۸ زندان مذکور منتقل شد و در تاریخ ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۹، پس از اعطای مرخصی متصل به آزادی از زندان اوین آزاد شد.

محمود بهشتی لنگرودی، در خرداد ۱۳۳۹ در شهرستان لنگرود در استان گیلان به دنیا آمد. در همین شهر بزرگ شد و به مدرسه رفت. در سال ۱۳۶۲ در رشته ادبیات عرب، مدرک لیسانس خود را دریافت کرد و از‌‌ همان سال به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار شد، تا اینکه هفت سال بعد توانست به استخدام رسمی در بیاید. در‌‌ همان سال ۱۳۶۲ و با آغاز معلمی با آدینه مرادعلی بیگی نیز ازدواج کرد. ازدواجی که ابوذر و سارا ثمره آن هستند. بهشتی لنگرودی به گفته خود از سال ۱۳۷۸ فعالیت‌های صنفی خود را در جهت بهبود وضعیت صنفی معلمان آغاز کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید