فرشید فتحی

نام و نام خانوادگی: فرشید فتحی

شهرت:

تاریخ و محل تولد: ۱۳۵۸

وضعیت تاهل و فرزندان: متاهل دارای ۲ فرزند

محل نگهداری: زندان رجایی شهر کرج

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ۵ دی‌ماە ۱۳۸۹

اتهام‌‌های انتسابی: تشکیل یا اداره تشکل غیر قانونی به هدف بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام

مرجع رسیدگی: دادگاه انقلاب تهران شعبه ۱۵ بە ریاست قاضی صلواتی

حکم صادره: ۷ سال حبس تعزیری

وضعیت حکم: در حال اجرا

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجه‌های روحی، توهین و تحقیر، شکنجەهای جسمی

سوابق:

وضعیت‌های خاص: نوکیش و کشیش مسیحی

روایت زندگی و سرگذشت: «فرشید فتحی» متولد ۱۳۵۸ و پدر دو فرزند است. این زندانی عقیدتی، دانش‌آموخته «کالج الاهیات ایلام»، در یورش گسترده و سازمان یافته به مسیحیان «ایران»، در ۵ دی‎ماه ۱۳۸۹، توسط «نیروهای امنیتی ادارە اطلاعات» در «تهران» بازداشت شد.

«فرشید فتحی»، شنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۰، در شعبه ۱۵ «دادگاه انقلاب اسلامی» به ریاست قاضی «صلواتی» به اتهام “مدیریت یک سازمان خارجی در ایران و جمع‌آوری پول برای این سازمان” به تحمل ۶ سال زندان محکوم شد.

این در حالی است که چند ماه پس از بازداشت «فرشید فتحی»، در اسفندماه ۱۳۸۹ و در آخرین روزهای نزدیک به ایام عید نوروز ۱۳۹۰، به خانواده این زندانی مسیحی از سوی مقامات زندان گفتە شدە بود: “نامبرده می‌تواند با سپردن وثیقه به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان آزاد گردد.”

خانواده «فرشید فتحی»، با مشکلات فراوان، ضمن تهیه و سپردن وثیقه در زمان تعیین شده به «دادسرای مستقر در زندان اوین» و در حالی که این زندانی تمامی وسایل خود را از مسوولین زندان تحویل گرفته و قصد خروج از درب زندان را داشت، از سوی «ناصری»، بازپرس شعبه ۶ دادسرا در آخرین لحظات، به جهت اعمال فشار روحی بیشتر به او، با این عنوان که “پرونده این فرد نیاز به بازجویی‌های بیشتری دارد، از آزادی وی جلوگیری می‌کنند و وثیقه سپرده نیز به خانواده ایشان برگشت داده می‌شود.”

با توجە بە اعتراض وکلای مسیحی و کلیساها به حکم صادره، دادگاه تجدید نظر نیز حکم صادره را تایید کرد.

«فرشید فتحی»، به مدت ۱سال در وضعیت نامعلوم و ۵ ماه در سلول انفرادی به سر برده و بارها در نامه‌های خود گفته: “او در معرض شکنجه‌های روحی، توهین و تحقیر قرار داشته است.”

پیش‌تر وی در نامه‌ای که از سوی وب‌سایت «جرس» منتشر شد، می‌نویسد: “به دروغ به من گفتند که همسرم دستگیر شده و باید مراقبت از فرزندانم را به طور موقت به کس دیگری بسپارم. همچنین به دروغ به من گفتند که پدرم سکته قلبی کرده و در بیمارستان بستری است. بعد دیگر به من خبری ندادند که او مرده یا زنده است و تمام این‌ها برای این بوده که مرا تحت فشار روحی قرار دهند.”

همسر «فرشید فتحی» و دو فرزندش، «روسانا و بردیا» به خاطر فشارهای «وزارت اطلاعات ایران» در سال ۱۳۸۹، ایران را به مقصد «ترکیه» ترک و به سفارت «کانادا» پناهنده شدند. آنها در بهمن‌ماه ۱۳۹۱، از «ترکیه» به «کانادا» رفته و در آنجا ساکن شدند.

«فرشید فتحی»، سه‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۳، از بند ۳۵۰ زندان «اوین» به زندان «رجایی شهر کرج» انتقال یافت.

پس از انتقال این زندانی و پس از پرونده مربوط به موضوع «کشف مشروب الکلی» در «بند ۳۵۰ زندان اوین» و ضرب و شتم زندانیان این بند (پنجشنبه سیاه)، در دوشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۳، از سوی «دادگاه انقلاب اسلامی» حکم ۱ سال حبس جدید به وی ابلاغ شد.

گفته شده است “فرشید فتحی با اعمال اصل ۱۳۴ و تجمیع جرائم قرار است در آذرماه ۱۳۹۴ از زندان آزاد شود.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید